Fórum - Téma


swift otáčky


Fórum Swift IV swift otáčky

Informace o modelu: Suzuki Swift IV


1  2

2012-06-09 19:14:17

zdravím prosím o radu mam asi měsíc swifta 1.0 r.v.98 a chci se zeptat když za jízdy vyřadím tak mam otačky kolem 1000 lehce nad no, když zastavím tak klesnou na 900-950 a po chvilce klesnou na správné otačky podle mě 750 a to mi přijde divny a ješte kdyz za tepla nastartuju mam otačky kolem tech 600 a po chvilce se zvednou na cca 800 nevíte prosím nekdo co s tím nebo čím to muže bejt

2012-06-09 19:45:58

Jsou spíš nižší, než by měly být. Swift má tři volnoběhy-stacionární (650-850) když auto stojí s teplým motorem, okolo 900-1000 pokud je motor studený (na zahřátí, asi 10-30 vteřin) a "provozní"-pokud vyřadíš a auto jede-1400-1650. Pokud od senzoru rychlosti (nad cca. 4 km/h) nejde 2-4 s žádný signál, ECU shodí otáčky z provozního na stacionární volnoběh, většinou ve dvou krocích. Taky si všimni, že jedeš daleko plynuleji, s lepší reakcí na plyn a menší spotřebou, když se naučíš řadit nad otáčky provozního volnoběhu nebo přímo do nich (u 1,3 např. dvojka na 2500 ot->trojka cca. 1660 ot.), než když řadíš pod ně.

Přesné otáčky volnoběhů se, zdá se mi ze čtení různých manuálů, trošku liší podle ročníku motoru a revize ECU, potvrzené to nemám. Jak přesně funguje ta regulace tu popisoval Hill, je to tu probrané několikrát..

2012-06-10 12:12:40

tak ted sem z toho moc nepochopil čím to muže být jinak jsem hledal na foru a našel jsem spoustu veci ale ne přímo muj problém jo a jinak se mi zda divný že by mely byt otačky když vyřadím tech 1600 nebo kolik si psal to jsem ještě neviděl

Hill  
Jaroslav
2012-06-10 13:06:33

Na litrového Swifta jsou ty otáčky spíše na spodní hranici rozsahu, v němž by se měly pohybovat. Nejrozumnější volnoběžné u stojícího vozu jsou mezi 800 a 900 ot/min, s klimou nebo zaplým vyhříváíním zadního skla a světly o stovku vyšší. I tak se motor dost otřásá (jakkoli je vyvážený nejlépe, jak to jde, ale ten chybějící jeden válec tam se prostě okecat nedá) a silentbloky mají co držet.

FrantaB to ostatní napsal vlastně téměř všechno.

Fungue to tak, že, hlásí-li snímač rychlosti vozidla rychlost nad 4-6 km/h, zvedne automatika volnoběžné otáčky asi o 600-800 ot/min, aby se šetřily synchrony při řazení. S jízdou bez zařazeného rychlostního stupně se u stříkaček nepočítá už vůbec - nejnižší spotřebu máš, když brzdíš motorem. Vstřikovací ventil přestane dostávat impulsy, neotevírá a spotřeba klesne na nulu. Motor přitom pochopitelně brzdí (jak moc, to záleží na zařazeném rychlostním stupni), ale zase se přitom méně opotřebovávají brzdy, s tím souvisí i další úspora, že tolik neprobrzdíš - jinak řečeno, co nevytopí brzdy jako ztrátové teplo do okolí, na to se nespotřebuje palivo. Ještě jinak: čím déle dostává motor palivo, a pak tu energii prudším bržděním vyplýtváš do vzduchu, tím vyšší ti vyjde celková spotřeba.

A u studeného motoru se drží volnoběžné otáčky zvýšené (za mrazů i 2300 ot/min) kvůli klidnějšímu chodu a jisté rezervě při rozjezdech, přece jen u studeného motoru se špatně optimalizuje průběh hoření ve válcích a, co si budeme povídat, chcípnutí motoru uprostřed křižovatky nebo vynechání některého válce v zatáčce na náledí jen proto, že je ještě studený, nepřispívá právě k bezpečné jízdě.

2012-06-10 14:27:09

jo aha už to chápu díky moc

2012-12-16 01:53:52

Dík za poznatek kdy řadit, podvědomě jsem tak řadil, ikdyž táta říkal jezdit na min 2000 až 2500 ot., že je to vysokootáčkový motor. Jede i v nízkých otáčkách neuvěřitelně klidně a ochotně, že svádí k podtáčení.

K brždění motorem jsem udělal rozbor u fiatů a je to trošku jinak, závěr je - když chci brzdit tak využít brždění motorem, jinak "plachtit", protože ztráty bržděním v motoru jsou několikrát větší (vyšší otáčky), než to co žere volnoběh.

A ke krátkým trasám, kdo jezdíte, tak před nebo po jízdě nechte motor protočit při 2000 ot, až se zahřeje na střed a ještě pár minut počkejte. Jednak prohřejete výfuk a odpaříte z něj vodu a pak taky to svědčí pístním kroužkům. A při nízkých otáčkách šlapejte na plyn málo, při velkých hodně - snížíte spotřebu i namáhání motoru ale hlavně v těch velkých točkách "vyženete pavouky", to tomu dopřejte aspoň jednou za měsíc.

Aditiva - dávat do benzínu a ne do oleje, používejte na swiftovou nádrž půl deci xylenu (jen některá ředidla S6005) a trochu M2T, případně místo xylenu naftu (pouze pokud ji navezli posledních pár dní v měsíci - to neobsahuje rostlinné oleje). Složení aditiv získáte tak, že si vyžádáte bezpečnostní list od výrobce.

inu
2012-12-17 20:44:02

ad autoveteran:k tomu "brzdění motorem" je tu -a i jinde-toho napsáno dost,většina se shoduje,že spotřeba je téměř nulová-asi by to chtělo přehodnotit....

osobně "studený" motor zahřívám pomalou jízdou-rozhýbe se tak i ztuhlé převodové a pojezdové ústrojí (když zahřeješ samotný motor a pak za to vemeš-vše ostatní je ztuhlé-je to špatně) ...

Hill  
Jaroslav
2012-12-17 23:14:17

Komu nevadí, že automatika přidá při rychlosti nad 4 km/h otáčky nejméně na 1500 (často vyšší), a že tedy ten volnoběh žere víc a s vyřazenou rychlostí rychle ztrácí účinnost posilovač brzd, ať si plachtí.

2012-12-18 08:01:40

Zdravím, vážně tyto zvýšené otáčky při jízdě jsou úmyslem výrobce? To samé dělá i náš Suzuki Ignis II 1.3VVTi. Když ještě byl nový tak jsme to řešily u prodejce jako závadu, Ten se to snažil řešit div, že nevyměnil celý motor. Nakonec jsme dostali vyrozumnění, že závada nemá negativní vliv na jízdní vlastnosti auta a není tedy předmětem reklamace. Udivuje mě, že by toto v servisu nevěděli.

Hill  
Jaroslav
2012-12-18 08:53:41

Asi si v tom servisu neumí přečíst manuál, je to tam, dokonce je tu někde v diskusi uvedeno, kde a v které kapitole se to píše.

Tak to stručně zopakuji: je to funkce zlepšující jízdní vlastnosti auta a usnadňující řazení (vlastně je tam hlavně proto), především zamezuje nadměrným vibracím motoru, které při volnoběhu na místě ničemu nevadí, ale za jízdy můžou působit rušivě - snižují komfort; dále šetří synchrony při řazení - motor nemá příliš nízké otáčky, tedy "střih spojka-plyn" ani při chybě řidiče tolik nezbrzdí vozidlo, synchrony nemusí dorovnávat otáčky o tolik, odezva vstřikování na lambdasondu není tak drasticky znát. A ještě jsem asi na něco zapomněl, ale snad to stačí.

Usnadňuje to i zařazení po "plachtění", ale jako funkce určená k něčemu jinému (viz výše), tedy ve smyslu "když už to musí být..." s tímto způsobem jízdy se u motorů se vstřikováním nepočítá, protože je neekonomický. Totiž za jízdy rychlostí vyšší, než 4-6 km/h, se automatika snaží udržet 1500-2000 otáček (u čtyřválce 1500-1800, tříválec točí obvykle rychleji) - schválně to zkus nechat tam čtyřku či pětku a dojíždět "bez plynu", jaké otáčky se bude snažit držet. Když má motor otáčky vyšší, ale u šperrklapky je rozepnutý kontrolní spínač volnoběhu, vstřiky se odpojí a motor nedostává palivo.

Jak říkám, jinými slovy je to určitě napsané v kapitole o způsobu jízdy v uživatelském manuálu, který bys měl mít s autem (Swift o tom má první zmínku v kapitole 5-6 Brždění).

Ale jezdi, jak myslíš.

2012-12-20 10:48:35

Asi máte pravdu že volnoběh suzuki žere minimum benzínu, protože poté co jsem byl nucen topit v autě volnoběhem celkem 4 hodiny (kvůli miminu), tak jsem měl po 250km pořád průměr tolik co táta (6L/100). Podstatný vliv na zvuk motoru při volnoběhu má i pouhé rozsvícení světel (patrné jsou už i parkovačky), toto naopak u fiata bylo znát jen když jste si na to dávali hodně pozor (na volnoběh žere 0,5-1L/h) a u dvoutaktů pokud jsou správně seřízené, to nejde poznat vůbec (ty taky na volnoběh žerou kolem 2L/h, proto byl vymyšlen stop-start systém bez účasti startéru, k prodeji aut s tím myslím ani nedošlo, lidi si to bastlili sami).

Těch mírně zvýšených otáček na volnoběh při jízdě jsem si nevšiml, tak až pojedu tak se na to podívám. Nicméně pokud chci uspořit palivo, tak při brždění bych neměl mít otáčky vyšší než cca 1,5x na volnoběh (to nejde okecat, to říká fyzika). To u fiata nešlo, protože tam při pod 1,5x volnoběh a zařazené rychlosti ŘJ "šlápla na plyn", aby otáčky neklesly.

Hill  
Jaroslav
2012-12-20 12:11:40

Ve Swiftu také automatika šlápne na plyn, když ví, že auto jede nebo jsou zapnuté některé spotřebiče (hlavně světla a vyhřívání zadního skla). Snaží se udržet aspoň 1200-1500 otáček i v případě, že je zařazená rychlost. Pokud ale není seplý spínač volnoběhu (tedy je plyn v klidové poloze), tak při otáčkách vyšších přestane vstřikovat palivo a brzdí motorem. Kdyby měly otáčky klesnout pod tuto hodnotu a vozidlo jelo stále rychleji, než krokem, automatika si plyn přidá sama a vstřikování začne fungovat, aby se tyto otáčky udržely.

2012-12-20 19:27:12

Mě to moc teda na plyn nešlape, to už mi říkal táta, abych dával při rozjezdu bacha a abych se nerozjížděl na volnoběh, že rád zdechne.

Při zapnutí světel je přidání patrné (zhoupnou se lehce otáčky a začne se chvět jak mu bylo přidáno), ale že by mi udržel rychlost na rovině při 1500-1800 ot. to ne a v koloně na jedničku/dvojku jenom na volnoběh bez přidání plynu taky nemůžu jet.

Nemám tam něco špatně?

Hill  
Jaroslav
2012-12-20 20:50:22

Záleží na tom, jestli tam máš IAC ventil (s ním to neutáhne) nebo ISC motor, který hýbe s volnoběžným dorazem šperrklapky - s ním to na volnoběh na jedničku pěkně poskakuje (to když si říká o doseřízení polohy potenciometru polohy klapky, protože při přidání sepne i spínač hlášení volnoběhu), protože regulace motorkem je o dvě tři desetiny sekundy pomalejší, ale jede.

2012-12-20 21:30:43

Mám tohle autíčko, dá se to z tohoto nějak poznat? Pod kapotou se v tom ještě moc nevyznám, kde co přesně je a hlavně jak to vypadá v reálu a k čemu přiřadit ty čáry z chytré knížky.

Model: Suzuki Swift GLX 1.3

Rok: 2003

Motor: G13BB, benzín

Řadový 4-válec, 1 298 ccm

Výkon motoru: 59 kW (80 PS) při 6000 ot./min.

Točivý moment: 104 Nm při 4500 ot./min.

Převodovka: Manuální 5-rychlostní

VIN (výr. č. karoserie): TSMMAB35S0092xxxx

Hill  
Jaroslav
2012-12-20 22:37:47

Verze TBI má motorek ISC, co pohybuje s dorazem lankového segmentu u sacího hrdla, SFI verze má IAC ventil. Kterou verzi máš, to bych nevyčetl ani podle úplného VINu.

Ale tak či tak - nepsal jsem o rozjezdu na volnoběh. Na rozjezd se motor musí roztočit vždycky. Mám na mysli například pomalou jízdu na jedničku či dvojku bez plynu. Rychlost klesá, až se motor začne bránit spadnout do otáček, při nichž by klika dostávala moc velké pecky od pístů při přidání plynu.

2012-12-22 01:45:04

Dá se v klidu rozjet i bez plynu. O jízdě bez plynu nemluvím, to je u motorů s ECU samozřejmá věc.

2012-12-25 17:34:34

Tak jsem si to vyzkoušel, bez plynu se rozjet sice lze, ale prakticky je to jako se u fiata rozjíždět bez plynu na 5ku. V koloně tedy nepoužitelné.

Pokud se rozjedu tak že mám aspoň 1500 otáček, tak už bez plynu se dá jet i na dvojku kde to ŘJ drží na cca 1550 ot., ale i pranepatrné stoupání znamená pokles otáček pod 1500 a nutnost nožně přidat. Tak ani na jedničku je to nepoužitelné v koloně, která jede na jedničku +/- 800ot.

No nic, zvykám si pomalu, každý autíčko je trochu jinačí. Swift je prostě takový malý divoký swišť, který se nerad krotí. Sebemenší ubrání i přidání je hned poznat, ale mít při běžném provozu kultivovaně lenivý motor a pak zatlačit na 5ku do sedadla při otáčkách nad 3500 a "nepustit" až do červeného (a to zdaleka není nadoraz), to fakt umí snad jenom Marea, tam je totiž křivka výkonu motoru strmě rovná až lehce prohnutá naopak, než je zvykem u jiných motorů. Je to poněkud děsivé, když toto chování neznáte, ale schválně, ukecejte nějakého benzínového mareáka ať vás takto sveze. Prostě každé auto je jiné.

Joan  
Jana
2012-12-26 21:32:21

Hm, to mě překvapuješ! Na jedničku bez plynu se dovedu rozjet v koloně i já, a to mám pořád ještě místy trošičku volšové nohy . Ostatně tímto způsobem se pravidelně soukám ven z podélného parkování: dostatečně pomalé a přitom efektivní.

2012-12-27 21:34:21

Ahoj Joan.

Souhlas.

Pan"autoveterán" píše o irochu něčem jiném...


Odpovědět

1  2