Fórum - Téma


Tachometr


Fórum Swift III Tachometr

Informace o modelu: Suzuki Swift III



2011-05-14 19:20:39

Zdar swifťáci, nevíte někdo zda jde vyměnit nechanický náhon tachometru za čidla? (nebo prodloužit náhod o cca metr.) Díky

2011-05-15 07:00:12

Rozdíl mezi mechanickým náhonem a elektronickým přenosem je naprosto zásadní.

Hill  
Jaroslav
2011-05-15 11:33:36

Na mechanický náhon se poptej u dodavatelů autodílů. Snad ještě existují spojky, jejichž pomocí lze náhon nastavovat, určitě ale byly.

Elektronický tachometr funguje na jiném principu, tam předělávka znamená výměnu budíku v kapličce a hromadu dalších úprav, ale elektrický pohon mechanického tachometru už jsem viděl už před nějakými 20 lety na Trabantu - tachometr poháněl modelářský elektromotorek se snímačem polohy hřídele. Ta se porovnávala s polohou výstupního hřídele náhonu tachometru snímanou druhým snímačem na převodovce, tuším 8x za otáčku. Vyhodnocoval to posuvný čítač (impulsy od převodovky se přičítaly, impulsy od motorku se odečítaly) a výstup čítače přes odporový převodník D/A řídil přes výkonový tranzistor proud do motorku tak, aby stav čítače se pohyboval pořád kolem poloviny naplnění. Pachatel říkal, že to musel udělat právě takto, protože předtím tam zkoušel krokový motorek SMR300-100, co se dodával k merkurové stavebnici Alfi, že s ním byla elektronika jednodušší, ale ten už při 35km vypadával z fáze a při 50km/h už se přestal točit úplně a vrčel na místě. No co - podle výrobce byl konstruovaný na frekvenci do 75Hz, to je 450 otáček za minutu, při které ten traboší tachometr ukazuje 27km/h - inu, je vidět, že ty motorky měly slušnou rezervu.

Podrobnosti nevím, ani jméno si nepamatuji, jen, že byl někde od Plzně. Po čase jsem přešel na Swifta a s Trabanty poněkud ztratil kontakt.

2011-05-15 12:36:58

...no doufejme, že si z toho Zivlik něco vezme.

Hill  
Jaroslav
2011-05-15 18:38:57

Prostě bowden je bowden (mimoto mi nějak uniká smysl tak dlouhého náhonu tachometru, nebo ho má sledovat spolujezdec?). Ale sehnat se určitě dá snadněji, než před lety.

Nejsem přítelem zbytečně komplikovaných zapojení: čím složitější, tím víc potenciálních kurvítek v tom bude, proto jsem se tehdy podrobnostmi nezabýval a schéma si nevzal, i když by asi nebyl problém na základě znalosti, jak to má fungovat, navrhnout ho se současnou sočástkovou základnou. A řemeslník se soustruhem a dalším vybavením, který by udělal mezikus s děrovaným kotoučem na snímač, snad ještě nějaký žije. Ale je to každopádně řešení "přes ucho" - simulovat elektricky kousek ohebného hřídele. To byla spíše technická kutiozita už tenkrát.

2011-05-18 06:43:38

No jde mně hlavně o to, že motor dávám do buggy a bude vzadu. A jelikož se nechci na budíky otáčet dozadu, potřebuju to protáhnout dopředu.

2011-05-18 06:43:38

No jde mně hlavně o to, že motor dávám do buggy a bude vzadu. A jelikož se nechci na budíky otáčet dozadu, potřebuju to protáhnout dopředu.

Hill  
Jaroslav
2011-05-18 13:59:11

A co takhle zkusit sespojkovat dva motorkové náhony? To už by snad dosáhlo: http://storage.adventure-...bdc3919f0fe0e949fd057.pdf


Odpovědět