Fórum - Téma


Tažné vs. hodnoty přívěsu


Fórum Swift IV Tažné vs. hodnoty přívěsu

Informace o modelu: Suzuki Swift IV


1  2

Joan  
Jana
2013-10-28 18:33:31

Hezký večer,

tento víkend jsem spáchala akci typu "kulový blesk" a zjistila jsem přitom, že vlastně vím houbeles o používání přívěsů na tažné zařízení.

Ve čtvrtek těsně po poledni jsem dostala echo, že nějaká paní v Brně je ochotná darovat psí boudu útulku. Nelenila jsem a druhý den ráno zmermomocnila kolegu s tranzitem za souhlasu šéfa, že boudu převezeme do práce a dál už se postarám já. Tři silní chlapi plus já jsme měli co dělat, abychom boudu dostrkali ze zahrady té paní do tranzitu.

Na sobotu jsem ohlásila "svému" útulku v Olomouci, že do oběda dojedu s psí boudou na přívěsu anžto mám tažné zařízení namontované již od koupě v bazaru a byla jsem žhavá jej konečně vyzkoušet (a současně svoji (ne)šikovnost k první jízdě s vlekem).

V sobotu ráno jsem dojela do první půjčovny přívěsů. Paní pravila, že "menší" (těch druhů hmotností je tolik, že se v tom jaksi nevyznám...) než 450 kg nemají. Já mám v malém TP napsány dvě hodnoty: pro bržděný přívěs 800 kg (mám řidičák pouze sk. B, takže smůla) a pro nebržděný 320 kg. Zasmála jsme se a zajela tedy do další půjčovny - a tam měli ještě těžší . To už se mě zmocňoval neklid, protože jsem tu boudu fakt moc chtěla dovézt sama a navíc jsem měla naložené auto dekami a jiným potřebným útulkovým zbožím. Ve třetí půjčovně padl můj zrak na motovlek. Zajásala jsem, protože oba zdvihnuté blatníky by fungovaly jako bezpečnostní zábrana proti event. posunu boudy a neměl žádné bočnice, takže bouda se snáze nasune na plošinu.

Velikostí i vlastnostmi mi motovlek nadmíru vyhovoval, tak jsem kývla a na 24 hod jsem si přívěs pronajala. Půjčili mi i pevný popruh s takovou zoubkovanou sponou a tím jsme potom boudu na vleku zajistili. Cestou z Brna do Olomouce po okreskách (nemám dálničku) se poposunula max o pár centimetrů. Potud jsem byla klidná.

ALE: já truhlík, neznaje věci, jsem se na papíry podívala až v Olomouci po úspěšném dojetí a zpacifikování psí boudy. Polil mě pot, když jsem poznala, že povinné ručení je rok propadlé a v malém TP byly hodnoty 350 - viz obrázek. Kamarád mi potom řekl, že není vůbec důležité, že to byl lehoučký stokilový vlek, důležitější že je, že tam má napsané 350 a já mám povoleno pouze 320. Opravdu na toto musím dát pozor aneb mám vůbec šanci půjčit si přívěs do 320 kg ? Začínám mít obavu, že moje tažné zařízení (v TP: spojovací zařízení: A50-X) mi bude akorát tak na vožení tenisáku na kouli...

Díky za Vaše názory!

2013-10-28 22:32:36

joan:

Pokud máš v techničáku na auto napsanou nejvyšší povolenou hmotnost pro nebržděný přívěs 320 kg, znamená to, že nejvyšší okamžitá hmotnost připojeného přívěsu za tvoje žihadlo nesmí překročit 320 kg. To znamená hmotnost prázdného přívěsu (provozní hmotnost) plus nákladu.

Ten přívěs max. povolené hmotnosti 450 kg (což je max. hmotnost plně naloženého přívěsu), který ti byl nabízen má většinou provozní hmotnost (prázdnou) kolem 110 kg. Takže převážená hmotnost té psí boudy by směla být maximálně 320 mínus 110 což je 210 kg. To ta bouda asi neměla, takže jsi ji klidně na tomto přívěsu mohla převážet.

Jen tak mimochodem, pro tahání bržděného přívěsu s okamžitou hmotností 800 kg (např. obytňáku) potřebuješ řidičský průkaz skupiny BE. Okamžitá hmotnost ale není totéž co provozní hmotnost. Např. prázdný bržděný plošiňák, který prázdný váží 500 kg, pro převoz automobilů táhnout můžeš.

Na fámy co kolují mezi lidmi se vykašli Někteří si dokonce nechávají "degradovat" svůj přívěs tím, že si do papírů tohoto přívěsu nechávají ůčelově zapsat nižší povolenou hmotnost, než je ta původní konstrukční. Kdyby to takhle fungovalo, tak by sis opravdu v půjčovně žádný přívěs půjčit nemohla a s tebou i většina lidí, neb většina vyráběných přívěsů má povolenou hmotnost 600-750 kg. Navíc došlo už poměrně dávno ke změně pojmů týkajících se hmotností ve vyhlášce a mozek průměrného obyvatele neví jak s tím naložit. Navíc některý průměrný obyvatel je dokonce četníkem. A to, že je pouze "průměrný" se pozná podle toho, že neví, jestli prostřední barva na "semaforu" je oranžová, nebo žlutá.

Jezdím s přívěsy třicet let a najezdil jsem s nimi nejméně sto tisíc km.

2013-10-29 07:53:42

Má pravdu, plukovník, záleží na hmotnosti v daném okamžiku, takže stačí znát hmotnost přívěsu + nákladu, tento součet nesmí překročit maximální povolenou hmotnost přívěsu, kterou máš Ty v TP. To, že přívěs papírově uveze víc, nic neznamená. Pokud se s brzděným přívěsem + nákladem vejdeš do 750kg, ani to B+E nepotřebuješ.

2013-10-29 08:04:21

joan:

Ten obrázek, jak si převážíš ten svůj domeček, vypadá půvabně , ale lépe by se vyjímal na bržděné plošině pro převoz automobilů...

2013-10-29 08:14:21

Já jsem takhle vezl boudu, rozměrově cca dvojnásobnou, zateplenou, na přívěsu za felicií po dálnici od Slavkova po Kývalku a byl to horror, pořád jsem bojoval s kmitáním, které začínalo už nad šedesátkou, po okresce je to lepší, bezpečnější i pohodlnější. Alespoň co se týká vlnitého plechu D1 kolem Brna.

2013-10-29 08:44:33

pivlis:

To nic není, já jsem jednou vezl na plošiňáku za Renaultem Espace formátovací pilu o váze tři tuny. Sice to nebylo daleko, ale byl to rachot. Všichni, co jeli za mnou, se mě obávali předjet.

Joan  
Jana
2013-10-29 09:05:33

Dobré ráno!

Pánové, já vám moc děkuji za vaše odpovědi . Leč můj kamarád, jinak vedoucí jednoho autoklubu a studující si vyhlášky kvůli přednášení příznivcům jeho značky auta, mi právě říkal, že okamžitá hmotnost platí třeba v Rakousku, ale ne u nás! Proto jsem prý neměla oprávnění táhnout motovozík vlastně ani prázdný, protože má papírově vyšší (provozní?) hmotnost

Mně se jelo se psí boudou úplně v pohodě. Rozjíždím se plynule, brzdím skoro pořád motorem, takže vyhození v zatáčce jsem víceméně ani neočekávala. Jela jsem max. 85 km/h v místech široké rovné silnice. To víte, poprvé v životě jsem byla "delší" než obvykle . Přívěs neměl žádnou značku o omezení rychlosti - to je prý závažná chyba. A neměl ani trojúhelníky, vysvětlil mi, proč jsou důležité.

Takže, otázka do pranice: mohu se v našich končinách opravdu spolehnout na "okamžitou" hmotnost anebo se musím držet vždy papírové?

2013-10-29 09:15:30

joan:

Každý přívěs musí mít samozřejmě značku omezení rychlosti, trojůhelníky na zadku a přední a boční odrazky.

Zeptej se svého kamaráda vedoucího co studuje vyhlášky a přednáší, jaká barva je na prostřední svítilně světelné signalizace na křižovatkách.

Ty se spolehni na okamžitou hmotnost pokud je nižší, než nejvyšší povolená pro nebržděné tažení tvým automobilem a nauč se couvat s přívěsem. To je ten pravý majstrštyk, potom si teprve budeš případat jako prezidentka zeměkoule.

Joan  
Jana
2013-10-29 09:31:11

Mno, napsal mi už včera poznámku o zákonech 361/2000 a 56/2001 a tam že našel, že mohu se Swiftem tahat pouze přívěsy o celkové hmotnosti 320 kg (nebržděný) a 750 kg (bržděný). Já to tam tedy nedokázala najít... Ve zmíněných zákonech jsem zaregistrovala ještě další pojem, a to "přípustná" hmotnost.

Bože, já v tom mám hokej

P.S.: Požádala jsem ho o půlhodinku lekce couvání s vozejkem a je pravda, že mi to hodně pomohlo. Jen si vždy honem sesumírovat, na kterou stranu točit volant. Pravou a levou naštěstí rozeznávám okamžitě

2013-10-29 09:36:12

joan:

To na jakou stranu točit kolečkem se rychle naučíš i když je to třeba opačně. Lépe se při couvání manévruje s vlekem co má delší oj.

Joan  
Jana
2013-10-29 09:41:48

Jo, to jsem taky slyšela. Ale ta představa dlouhého pokračování za sebou!! Pocitově je mi samozřejmě příjemnější krátký vlek, hlavně nesmí být delší než moje "vedení", jak ho ovládat . I když myslím, že tolik psích bud pouze za odvoz zase k dispozici nedostanu

2013-10-29 09:54:14

joan:

Na přívěs s krátkou ojkou při couvání špatně vidíš jak se lomí při zatáčení. Ideální je délka oje 1,5 m.

Ještě k té hmotnosti přívěsu. V těch dvou vyhláškách jsi nic nenašla z toho důvodu, že se nezabývají Swiftem ani jinými svišti. Tak hlavně ať to sviští...

2013-10-30 06:38:46

joan:

Abys měla nadále klidný spánek, tak si otevři ASPIn

a najdi si tam vyhlášku 341/2002 sb. ve znění pozdějších předpisů

paragraf 14, bod (7) a zjistíš, že :

Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí

a) okamžitá hmotnost přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla,

b) okamžitá hmotnost přívěsu kategorie O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G (terénní automobil).

Z bodu 7 paragrafu 14 tedy například plyne:

Pokud je nejvyšší povolená hmotnost přívěsu 750 kg (kategorie O1) a na tažném zařízení auta je psáno 400 kg, je povoleno přívěs zapojit Okamžitá hmotnost (hmotnost přívěsu a nákladu např. v okamžiku zvážení) však nesmí překročit 400 kg

Přívěs o nejvyšší povolené hmotnosti 1200 kg (brzděný, kategorie O2) je povoleno zapojit i za auto s předepsaným zatížením na tažné kouli 800 kg, pokud 800 kg v okamžité hmotnosti přívěsu nepřekročíte (hmotnost nákladu a přívěsu nesmí být vyšší než 800 kg). Zároveň ale musí platit: "největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G (terénní automobil)".

Takže psí boudičky můžeš nadále rozvážet nejen kolem Brna, ale po útulcích v celé republice, ba dokonce po celém světě, bez ohledu na to, co kdo kde přednáší, neboť mnoho lidí co něco přednáší jsou králové kecalů. Já to musím vědět, protože také někdy přednáším.

Joan  
Jana
2013-10-30 10:47:26

plukovník:

Děkuji Ti za Tvou snahu a Tvůj čas, plukovníku, jsi milý .

Takže když to shrnu: na bržděný přívěs dosáhnu max do hodnoty 750 kg (anžto jsem vlastnice pouze Béčka), na nebržděný max do 320 kg (dle TP mého auta). Čili i s nákladem se musím vejít do 750 kg, event. do 320 kg. Je to tak?

Nejlehčí přívěs, co jsem zatím sehnala, byl 100-kilový na převoz dvou motorek a s 350 kg maximální povolené hmotnosti. V papírech mám max 320 kg. Takže na tomto konkrétním přívěsu mohu táhnout psí boudu těžkou nejvýše 220 kg? A s prázdným mohu jet samozřejmě taky, že

Nemám představu, kolik psích boudiček mi bude ještě nabídnuto jako dar , ale ráda budu na to "legislativně" připravená.

Měj se hezky.

2013-10-30 11:15:11

joan:

Pochopila jsi to naprosto přesně. Zapisuji výbornou.

Joan  
Jana
2013-10-31 00:17:34

No teda ! Jak ten PRÁZDNÝ vozík musel být těžký, že řidiči nestačilo"béčko" ?!

http://www.novinky.cz/fin...a-zakazali-mu-rizeni.html

Je toto normální?

2013-10-31 05:08:15

joan:

Trochu to upřesním, je to normální. I když trochu extrémní a absurdně působící případ.

Ten prázdný vozík určitě nebyl tak těžký, ale byl zřejmě kategorie nad 750 kg. To znamená, že ta jeho "povolená hmotnost" byla např. 1 200 kg. Jelikož se jedná o přípojné vozidlo kategorie O2 nad 750 kg, je k jeho řízení (tažení) potřeba příslušné řidičské oprávnění. Tedy skupina BE (po staru B+E]

Zde se nepostupuje podle vyhl. 341/2002 sb. O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jako v případě hmotnosti taženého nákladu, ale podle vyhlášky o řidičských průkazech č. 31/2001 sb. a silničního zákona č. 361/2000 sb.

Ten řidič z článku se dostal do podobné situace, jako kdyby měl řidičák skupiny B, ale nikoliv skupiny C (vozidla kategorie nad 3,5 tuny) a přitom řídil nenaložený náklaďák který svojí povolenou hmotností patří do kategorie nad 3,5 tuny (to jest C), ale přitom jeho provozní hmotnost (bez nákladu) je třeba jenom 2 880 kg. A nebo řídil autobus, aniž by na něj měl řidičák skupiny D, jenom proto, že v něm sedělo méně než devět lidí včetně řidiče, jako v malé "béčkové" osobní dodávce.

Takže abych to shrnul:

Ty jako vlastník řidičáku skupiny B můžeš táhnout všechny přívěsy ať už brzděné, nebo nebrzděné s povolenou hmotností do 750 kg. Nebo-li podle silničního zákona celková povolená hmotnost jízdní soupravy nesmí překročit 3 500 kg.

Přičemž za své auto můžeš připojit nebrzděné s OKAMŽITOU hmotností 320 kg (vyhl. 341/2002sb.) a brzděné s POVOLENOU hmotností do 750 kg (vyhl. 31/2001sb. a vyhl. 361/2000 sb.) anžto nevlastníš to "éčko", přičemž pro účely tvého "tažení" u nich bude rozhodovat též OKAMŽITÁ hmotnost na "váze" v době tažení (opět vyhl. 341/2002 sb.), a v tomto případě tedy mohou být plně naložené na těch 750 kg

{okamžitou hmotností se rozumí provozní (prázdná) hmotnost plus náklad, naproti tomu povolenou hmotností se rozumí hmotnost zapsaná v technickém průkazu a osvědčení o registraci jako nejvyšší}.

P.S.

Ve svém prvním příspěvku v tomto vlákně odvolávám co jsem napsal ve třetím odstavci v souvislosti se skupinou řidičského oprávnění skupiny BE, zvláště druhou větu . V tomto odstavci jsem se vyjádřil poněkud zmatečně. Ve vztahu k potřebné skupině řidičského oprávnění příslušného řidiče je totiž posuzována výhradně kategorie přípojného vozidla, bez ohledu na to jakou má provozní, pohotovostní, povolenou, nebo maximální technicky přípustnou hmotnost.

Já sám vlastním skupinu E (+E) odjakživa a popravdě řečeno jsem se nad tím moc nezamýšlel, proto se omlouvám, že jsem tě v této záležitosti trochu dezorientoval

Každopádně v Česku se tato skupina příliš v dobách minulých neřešila, ani to nikdo moc nevěděl, ale pokud někdo vyjel s obytným přívěsem nad 750 kg např. do Německa, nestačil se divit, když ho německá policie zastavila a chtěla dva tisíce marek pokuty.

Poučení z toho plynoucí je to, že všichni kdo za svým vozidlem sk. B, zvláště terénním vozidlem s velkou povolenou tažnou hmotností na kouli, kteří při tažení těžšího brzděného přívěsu sk. O2 dosáhnou celkové POVOLENÉ hmotnosti soupravy (povolená hmotnost tažného+taženého vozidla) vyšší než 3 500 kg, musí mít v každém případě řídičské oprávnění minimálně sk. BE

A raději už skončím s přednáškou (vzpomeň, co jsem říkal o těch kecalech )

Joan  
Jana
2013-10-31 13:20:39

Oh, díky!

Tak Tvoje poznámka o celkové hmotnosti soupravy musící (safra, to je tvar ) mít max 3500 kg pro majitele řidičáků sk. B se mě patrně vůbec nedotkne, poněvadž Swiftík váží podle velkého TP tuším 810 kg a přívěs nesmí míti více nežli tažné auto, že. Obávám se, že v případě pokusu bych si rovnou utrhla kouli...

Bržděný přívěs do 750 kg prý patrně ani seženu, takže se soustředím výhradně na povoz, který zejména papírově snese mých povolených 320 kg zapsaných v TP auta. A pokud i event. kontrola bude souhlasit s OKAMŽITOU hmotností přívěsu, tak je vše v nejlepším pořádku a já budu moci vypnout kolečka v hlavě (co se týče přívěsů).

P.S.: Co to máš za medaili u avataru? Řád rádcovství ?

2013-10-31 13:55:40

joan:

Ta medaile u avataru je něco jako "spravedlivý mezi národy"

né, dělám si legraci, to vymyslel webmaster, počet ikonek je závislý na počtu příspěvků, ale myslím že tady jsou zasloužilejší kecalové.

P.S.

Nebrzděný přívěs nesmí mít více než 50% provozní hmotnosti tažného vozidla, pokud jeho výrobce nestanoví tuto hmotnost nižší.

Brzděný přívěs nesmí mít více než je povolená hmotnost tažného vozidla kategorie M1 (osobní) a N1 (lehký nákladní do 3 500 kg), pokud jeho výrobce nestanoví tuto hmotnost nižší.

U vozidla kategorie terénní automobil M1G, N1G je povolená hmotnost přívěsu 150 % povolené hmotnosti tohoto vozidla, pokud jeho výrobce nebo národní legislativa ve státu registrace nestanoví jinak (například Nissan Patrol GR, moje dávná láska, mohl táhnout brzděný přívěs 3,5 tuny )

2013-11-02 14:32:58

Jen taková technická poznámka pro majitele "tahačů", např. GV 2.4, co mají podle své motorizace zapsánu v techničáku "povolenou hmotnost soupravy" vyšší než 3 500 kg.

Skupiny a podskupiny řidičského oprávnění řeší § 80 a § 81 zákona 361/2000 sb. Důležitá novelizace tohoto zákona proběhla s účinností od 19.1.2013 a vycházela z evropské směrnice 2012/36/EU. Z platné definice řdičských skupin dle evropské směrnice 2006/126/ES vyplývá, že pro řízení jízdní soupravy jejíž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, je nutné mít řidičské oprávnění skupiny B v rozšířeném rozsahu. Toto rozšíření je řešeno zapsáním harmonizačního kódu v řidičském průkazu skupiny B.

Stručně řečeno:

pro tažení těžkého brzděného přívěsu v případě, kdy tento přívěs má povolenou hmotnost nad 750 kg, je třeba mít řidičské oprávnění sk. BE

v případě, že celková povolená hmotnost soupravy je v rozmezí 3 500 - 4 250 kg, je nutno mít navíc ještě řidičské oprávnění sk. B v rozšířeném rozsahu (příslušný harmonizační kód v rubrice 12 ŘP)

v případě, že hmotnost této soupravy je vyšší než 4 250 kg, je zřejmě nutno mít řidičské oprávnění sk. CE.

Pikantní na tom je, že ač jsou tyto směrnice platné, do české legislativy ještě nebyly seriozně zapracovány a o jejich výkladu ani nemluvě.


Odpovědět

1  2