Fórum - Téma


Teplota chladící kapaliny


Fórum Swift IV Teplota chladící kapaliny

Informace o modelu: Suzuki Swift IV

Diskuze o vozidlu

2001 Swift IV GLX 1.3 VIN: TSMMAH35S00825922

64 fotek  |  10 servisních knížek  |  22 diskuzí  |  7.15 l/100 km

Výkon motoru 50 kW (68 PS) při 6000 ot./min. Točivý moment: 99 Nm (73 ft/lb) při 3500 ot./min. Maximální rychlost 165 km/h. Hmotnost 830 kg. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 298 ccm (79 cui), 4-válec, Řadový, 8-ventil, G13BA.

Koupeno v bazaru MH Car, není v nejlepším stavu, ale pokusím se ho postupně dávat dohromady...



2016-03-17 20:30:38

Zdravím, teploměr ani při dlouhé jízdě nevystoupá do poloviny stupnice, ale zastaví se někde na půli cesty. Je to normální? Vím, že u starého Swiště teplota vždy vystoupala do půlky.

2016-03-17 21:01:05

Měl jsem podobný problém, špatně a dlouho se mi to ohřívalo a teplota zůstávala dost dole, a vyřešil jsem to výměnou termostatu. Může to být asi jeho stářím. Zkus se podívat, setkal jsem se s termostatem který měl teplotu otevření třeba 90 stupňů a jiný 82 třeba.

MilanT  
Milan
2016-03-17 21:03:22

milk239: Já vidím ručičku přesně v půlce rozsahu provozních teplot. A tak to má být, ne? Nebo ty do běžných provozních teplot počítáš i tu bíle označenou část stupnice?

Hill  
Jaroslav
2016-03-17 21:40:58

milk239: je to normální a tak to má být.

Když se plouží termostat, a hlavně, když v létě spíná ventilátor sahary, může za jízdy ručička cestovat například od 40% do 60% výchylky mezi značkami Cold (asi 50°C) a Hot (asi 105°C).

Ale to neber jako přesné limity, výrobní tolerance odporu čidla při stejné teplotě je +/- 10%, samotné měřidlo má značné tlumení a kvůli otřesuvzdornosti i nějaké to tření systému, takže dalších nejméně +/- 3% z celé výchylky, která by měla obsáhnout rozdíl asi 55°C.

Samozřejmě pravděpodobnost, že se sejde čidlo s největší kladnou chybou odporu (tedy nejmenším proudem) s měřidlem s největší zápornou chybou (ukazuje nejméně při stejném proudu), je poměrně malá, tady se častěji povolené odchylky častěji navzájem kompenzují. Přesto ta výchylka tvého teploměru na fotce může znamenat teplotu někde mezi 80°C a 88°C, jen vyjímečně mimo tento rozsah.

2016-03-18 01:46:12

milk239:

Je to tak, jak to má být.

Tato poloha označuje, že teplota motoru má optimální teplotu. I v případě, kdyby jsi dal motoru pořádně zabrat a jeho skutečná teplota kolísala třeba v rozmezí 80-105 stupňů, ručička se z tohoto bodu ani nepohne. Pouze klesá při chladnutí motoru pod 80 stupňů.

Jedná se pouze o indikátor provozního stavu, nikoliv o "skutečný měřící přístroj".

Takto je to naprogramováno a indikátor je ovládán přes řídící jednotku, nikoliv přímo z čidla na motoru.

Na to, že by byl vadný originální termostat, zapomeň! To se v případě Suzuki novějších ročníků téměř nikdy nestane.

Hill  
Jaroslav
2016-03-18 06:06:22

plukovník: tím chceš říci, že u Swiftů EA/MA na poslední chvíli změnili koncepci přístrojovky?

Snad po celou dobu výroby tohoto modelu, do ročníku 2000 určitě, vedl žlutočerný drát přímo k vlastnímu čidlu u hrdla termostatu, zcela odděleně od ostatních okruhů. Druhé čidlo, ať už v samostatném pouzdře, nebo ve společném tělísku s "budíkovým", bylo připojované dvěma dráty (světlezeleno-černým a šedobílým) do řídicí jednotky.

A, jestli to někdo nepředělal, je to tam tak dodnes.

2016-03-18 06:39:20

Děkuji, to jsem si oddychl. Zapomněl jsem dodat, že motor se ohřívá normálně rychle, jen o trošku pomaleji, než litr. Takže to asi bude jen tím, že ukazuje prostě jen trochu jinak :) U litru byla o takových 5mm výš.

2016-03-18 09:47:40

hill:

To nevím,

Milk má ročník 2001, ale předpokládal bych, že novou koncepci by poznal podle toho, že ručka teploměru vyleze na střed a tam zůstane viset jak přišitá, ať už skutečná teplota motoru sledovaná připojenou diagnostikou skáče jak chce vysoko, přičemž sahara chladiče ji nepustí za běžných podmínek nad 100 stupňů.

(ale do konkrétního schéma tohoto vozidla jsem nekoukal).

2016-03-18 10:41:34

Zkusím to vysledovat. U starýho si pamatuju, že když se v zimě zahřál a na chvíli jsem zastavil, tak teplota pomalu klesala (venku mráz, topení na plno). Tady by to tedy dělat nemělo.

2016-03-18 10:54:34

milk239:

Klesat s chladnutím pod 80 stupňů může, ale nikoliv stoupat se vzrůstem teploty nad 80 stupňů.

Ale netvrdím, že to tak opravdu je, záleží na HW a SW konkrétního modelu a na tom zda je vyhodnocování teploty digitální, nebo analogové, zda tam máš dvě čidla (jak píše Hill), nebo pouze jedno (v hlavě motoru).

P.S.

Jinak ale věř spíš zkušenostem Hilla, ten má Swifty dokonale ohráblé, staré i nové.

2016-03-18 11:00:43

Ok

Hill  
Jaroslav
2016-03-18 11:58:00

plukovník: nové ne. Dokud je v záruce, nechávám to na Regině. Takže zatím moc nerozebírám a nepřeskládávám.


Odpovědět