Fórum - Téma


Test viskózní spojky


Fórum Ignis I Test viskózní spojky

Manuály  |  Inzerce  |  Model Suzuki Ignis I  |  Naše vozidla


1  2

2013-09-08 09:23:42

Dnes jsem si dal druhý test v pořadí na viskózní spojku.Igníska jsem na posečené louce s ranní rosou otočil proti svahu, otevřel si dveře, vykouk, abych pěkně viděl na zadek a přiložil pod kotlík U zadní nápravy nebo lépe řečeno u zadního kola na které jsem viděl, jsem hrabačku odhalil kolem metru od startu.Zahvízdaný byl ale i pravý zadní podběh.Na první lehký prohrab jsem si připnutí zadku nevšimnul.Na druhý pokus jsem už plynem nešetřil a výsledek se dostavil.Asi aby se zadek připnul, musí být prokluz přední nápravy intenzívní.Na rozbahněné cestě byla reakce téměř okamžitá.Byli vhodné podmínky hned po koupi a pozorovatelem byl syn.Jaké vy máte kolegové-kolegyně osobní zkušenosti s takovým testíkem.Igníska máme od června, r. v. 2004, 140 000km.

2013-09-08 10:13:50

drahoš:

Poradil bych ti jedno. Šetři tu viskózní spojku, pokud se nechceš dočkat nepříjemného překvapení. Tento typ spojky je určen pro občasné vyjetí z bláta nebo sněhu. V žádném případě to není "pohon 4x4". V případě jejího "utavení" je jediný způsob opravy její výměna a možná netušíš, kolik to stojí

Narozdíl od složitějších systémů, jako např. elektronicky řízená mezinápravová spojka (SX4 nebo Kizashi 4x4) nebo Haldex (např. Octavia, VW 4x4), je tento nejjednodušší způsob připojování zadní nápravy založen na jednoduchém principu. Zahřátím kompletu vlivem tření při prokluzu, se zvýší tlak speciálního oleje v uzavřeném kontejneru vícelamelové spojky. Tím stoupne tlak náplně tohoto oleje a tím i jeho viskózní tření (nikoliv viskozita, ta s narůstající teplotou spíše klesá), přičemž dochází ke zvyšování přenosu kroutícího momentu mezi oběma hřídeli.

Funkčnost tohoto principu závisí hlavně na perfektní těsnosti celého kompletu. Není zde žádná pojistka proti přehřátí. V případě, že začne docházet k unikání oleje kolem vstupního nebo výstupního hřídele, přestane tano spojka fungovat a jelikož se jedná o neopravitelnou záležitost, je nutná v ýměna.

Výměna této spojky přijde na více než 1000 €

2013-09-08 21:11:45

Díky plukovníku za parádní popis.Vím že se sní nemůže divočit.Jen jsem si chtěl potvrdit funkčnost, takže pokud to bylo s drobnou prodlevou měla by zatím být OK. Jakmile jsem uviděl zapnutý zadek akce hned skončila.Cena je slušnábudu ji chránit .

2016-12-31 19:04:44

Chápu to dobře, že novejší modely Suzuki, jako je nová Vitara má jednodušší mezinápravovou spojku nez SX4 ?

MilanT  
Milan
2016-12-31 20:29:16

fimi:

Mechanicky je elektromagnetická spojka stejná u SX4, Kizashi, S-Cross a nové Vitary.

U S-Cross a Vitary však došlo k upuštění od třípolohového přepínače s polohami 2WD, Auto a Lock a nové ovládání "AllGrip" je pomocí samostatného otočného segmentu s doplňkovými tlačítky.

Jediná výhoda u ovládání spojky SX4 je to, že si můžeš navolit čistou předokolku (2WD), což u S-Cross a Vitary nelze. Tam je nejnižším stupněm pouze systém "AUTO", kdy se zadní pohon přípojuje automaticky při prokluzu předních kol (což je u SX4 taky systém "AUTO").

Suzuki letos rozdělilo označování jednotlivých systémů pohonu 4x4 do tří skupin:

AllGrip Auto (Swift, Ignis(

AllGrip Select( S-Cross, Vitara)

AllGrip Pro (Jimny, Grand Vitara)

Víc na http://www.globalsuzuki.com/allgrip/

2017-01-01 14:38:27

Díky za vyčerpávající odpověd.

2017-01-01 19:04:42

Pro plukovníka.

Jsi si jistý, že viskózní spojka funguje tak, jak popisuješ.

Pokud jezdíš s něčím co má viskozní spojku, tak jsi asi zjistil, že spojka zabírá v podstatě okamžite a tak nějaké ohřátí pro její funkci není důležité. Jak může působit tlak oleje ve viskózní spojce, když působí vždy stejně tedy z obou stran na každou lamelu, a žádný pracovní píst jako u jiných systémů zde není. Třením lze cokoli během několika vteřin ohřát, ale pak trvá několik minut, než se to ochladí (jako například kotouče u brzd) to by pak znamenalo, že pojedu několik kilometrů se sepnutou spojkou než to vystydne.

2017-01-01 20:07:11

invader:

Myslím si, že to u tohoto celkem primitivního typu tak je.

...." 4.4.3 Viskózní spojka

Tato spojka se používá u automobilů s pohonem všech čtyř kol, slouží jako spojovací a oddělovací prvek mezi přední a zadní nápravou. Na rozdíl od trvalého pohonu všech kol zajišťuje viskózní spojka samočinné rozdělení hnací síly v závislosti na stavu vozovky a momentální jízdní situaci.

Spojka se skládá ze skříně spojky a vnitřních a vnějších lamel. Uzavřená skříň je zaplněna asi z 90 % silikonovým olejem, který obklopuje lamely a má přitom ještě prostor pro svoje roztažení při zahřátí.

Princip činnosti spojky je založen na rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou. Pokud dojde k prokluzu předních kol, vznikne rozdíl mezi otáčkami přední a zadní nápravy. Pokud tento rozdíl existuje delší dobu, silikonový olej ve skříni se začne zahřívat, tím se roztahuje a dochází ke zvyšování tlaku uvnitř skříně viskózní spojky.To má za následek vznik tření mezi vnitřními a vnějšími lamelami a tím dochází k přenosu točivého momentu na zadní nápravu."

http://kds.vsb.cz/mhd/konstrukce-spojky.htm

2017-01-01 20:21:24

...ovšem mě v současnosti zajímá spíše trochu "sofistikovanější" využití viskózní spojky a sice ve spojitosti s mezinápravovým diferenciálem s omezenou svorností, tak jak je to využito u stálého pohonu 4x4 ve dvoulitru Subaru Forester s mechanickou šestistupňovou převodovkou, který jsem si právě objednal z Japanska .

Tento mechanický pohon AWD kombinuje mezinápravový diferenciál s kuželovými koly a samosvorným účinkem s viskózní spojkou. Za běžných jízdních podmínek se hnací moment rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Nabízí stabilní jízdu se sportovním charakterem a maximálním využitím dostupných záběrových schopností.

A myslím, že toto řešení je naprosto dokonalé.

MilanT  
Milan
2017-01-01 20:35:43

plukovník:

Takže znáš jistě tento oběžník - http://www.subaruclub.cz/...aru-forester-2-0-s-5mt-75

2017-01-01 20:59:27

milant:

...a proto já to, co v článku nazývají "duchařina", nazývám tak trochu "sofistikovanější" využití viskózní spojky.

2017-01-01 21:11:44

Pro plukovníka

Děkuji za odkaz na typy spojek ale tento a řadu dalších odkazů o spojkách jsem četl a všude je opisováno to samé a jak jsem popsal v minulém příspěvku, takhle by to asi nefungovalo. Pár spojek jsem rozpáral a je v nich to samé. Po dlouhé době jsem našel na nějakých anglických stránkách popis funkce a ten dává smysl a odpovídá i samotné funkci v provozu. Olej se svojí viskozitou umožnuje při běžné jízdě pootočení hnací a hnané části spojky o nepatrný úhel, který stačí k tomu, aby eliminovaly rozdíly otáček mezi přední a zadní nápravou, což může být na x otáček kardanky jen pár stupňů mezi hnací a hnanou částí spojky. Tím je zajištěno, že se přední a zadní náprava mezi sebou neboxujou. Pokud ale začíná docházet k prokluzu předních kol /ten prokluz je jen částečné pootočení kola/ a pootočení hnací a hnané části spojky je větší, tak právě zvýšená viskozita mezi lamelami zabrání i většímu protočení spojky a krouticí moment se přenáší i na zadní nápravu. Protože se spojky neumí zcela uzamknout tedy přenos 50 na 50 dochází třením k ohřevu lamel a tím i oleje, což jak bylo již napsáno jim moc nesvědčí. Cely princip je tedy v podstatě na tom k čemu jsi se teď přiblížil a to samosvorný diferenciál, což někteří jiní výrobci používají.

2017-01-01 21:22:25

invader:

..já ale neustále zdůrazňuji, že rozdělení kroutícího momentu mezi nápravami 50:50 NENÍ "zcela uzamčení".

Mezinápravová uzávěrka by byla zjednodušeně řečeno 100=100 (100:100).

Tedy na každou z náprav by šel "tvrdý", plný výkon, až do případného přetržení kardanu při jízdě na pevném podkladu, podle momentální adheze...

Kdyby tomu tak bylo, tak by ten "lesů pán" asi daleko po silnici nedojel, když má v základu rozdělení 50:50

2017-01-01 21:32:13

Jestliže jde výkon na obě nápravy, může být maximalně 50na50. Z motoru jde 100% a ty se vždy nějak dělí podle sepnutí spojky.

2017-01-02 10:01:00

invader:

Ano, ale to "maximálně" může také znamenat 80 na 20, nebo 60 na 40.

To 50 na 50 je rozdělení na "ideální" polovinu, ale nikoliv napevno (natvrdo) jak si mnoho lidí myslí...

2017-01-02 21:34:16

Ano souhlasím, u viskozní spojky se asi 50 na 50 nedosáhne

2017-07-26 21:00:31

invader: Zdravim mám Suzuki Swift 2007 1.3 4x4 a roztrhlul se diferák na předku. Mužete nikdo poradit proč se tak stalo? Haldex spojka?

MilanT  
Milan
2017-07-26 21:17:07

marošo:

Ty máš mezi předními koly Haldex neboli elektrohydraulický závěr předního diferenciálu VAQ?

Já vím, že tohle udělátko má snad Leon Cupra, ale že by to montovalo Suzuki?

2017-07-27 20:37:54

Marošo,

Co se přesně poškodilo, případně posli nějaké fotky.

2017-07-28 11:39:25

Poškodil se diferak v převodovce. Asi něco muselo být na tvrdo ale elektrohydraulický haldex tam není. To jsem potřeboval poradit co tam vlastně je a co to mohlo způsobit, samo o sobě se asi ten diferák neroztrhl.


Odpovědět

1  2