Fórum - Téma


Ublíží Swiftu prázdná nádrž?


Fórum Swift IV Ublíží Swiftu prázdná nádrž?

Informace o modelu: Suzuki Swift IV


1  2

Joan  
Jana
2011-11-27 20:06:44

Zdravím,

chci si zjistit spotřebu metodou, kterou celý život praktikuje můj tatínek u 22 let staré Dacie 1310, tj. vyjede nádrž do mrtě (pravda, riskuje, že se mu to stane třeba na křižovatce), opíše tachometr a dolije z kanystru 10 litrů. Předpokládám, že v té době bylo vstřikování benzínu řešeno jinak než v tomto století, proto bych prosím uvítala fundovanou odpověď, zda Swiftu 1.3 z roku 2002 tento způsob neuškodí. Hladové oko totiž nemám. Díky!

P.S.: Byl mi poraděn opačný způsob, tj. naplnit nádrž po okraj, něco vyjet a zase po okraj doplnit. Jednak mám obavu, že přeliju, přesnost taky nebude nic moc a taky nechci mít úplně plnou nádrž, když nejezdím každý den.

Jak to děláte vy ?

Hezký večer.

2011-11-27 21:01:21

uškodí a jsem pro variantu 2

Joan  
Jana
2011-11-27 21:23:01

Moc Ti děkuji, to jsem potřebovala vědět!

2011-11-27 21:28:50

a zase na druhé straně nikdy neplnit nádrž po okraj ale jen do vycvaknutí pistole, protože by by mohlo dojít k zavodnění nádržky s aktivním uhlím

 Hill  
Jaroslav
2011-11-27 21:42:12

Beru vždycky do plné a, když se ručička palivoměru začne plácat kolem "E", natankuji a opíšu a vynuluji úsekové počítadlo kilometrů. To v nádrži zbývá ještě nějakých 8-10 litrů: http://swift.jablkon.cz/v...er&cisloclanku=2006070006 (při rozjezdu do kopce ukazuje o něco víc, při delším sjíždění dolů a odstávce ukazuje méně, rozdíl dělá asi 3-4 litry.

Stejně tak, jako není radno z více důvodů vyjíždět nádrž do dna (máš elektrické čerpadlo paliva ponořené v nádrži, ne mechanicky poháněné u motoru, kterému občasné sucho neuškodilo, jako bylo u motorů karburátorových), není dobře tankovat "s čepicí". Když plovák pistole při tankování vypne poprvé, ještě by se do nádrže sice něco vešlo, takže to svádí znovu stisknout pistoli a něco docvrknout, ale nedělej to.

Hlavně si tak nezničíš filtr s aktivním uhlím v okruhu recyklace benzinových par (nádrž je utěsněná, aby ti neubýval benzín odpařováním).

V létě, když přecpeš nádrž studeným benzínem, se ten za chvilku ohřeje, zvětší svůj objem a nemá kam utéci, takže tlak v nádrži ho vyžene opačným směrem do nádobky s aktivním uhlím, v níž nemá, co pohledávat.

To vypnutí pistole znamená mimoto celkem konstantní naplnění nádrže (zvlášť, když jezdíš ke stejné pumpě), takže vypočtená spotřeba ti vyjde s lepší přesností, než jakou potřebuješ.

Joan  
Jana
2011-11-27 21:54:11

Děkuji mnohokrát za vysvětlení . Vím tedy, čeho se musím vyvarovat, leč já jsem ještě nikdy v životě - všechno je jednou poprvé, že - netankovala benzín do auta a jak se pistole zasouvá do hrdla nádrže, aby to "cvaklo", si budu muset od někoho asi nechat ukázat .

Jo a záleží taky na stejném stojanu nebo stačí stejná pumpa? Děkuji za Vaši trpělivost. Stydím se, ale toto je pro mě ouplně nové...

 Hill  
Jaroslav
2011-11-28 10:55:06

Sundáš pistoli se stojanu, počkáš, až se na displeji objeví nuly, zatím vyšroubuješ závěr nádrže, pak zasuneš pistoli tak hluboko, jak to jde, a stiskneš a držíš. Až to řekne "hrnečku dost!", tak to cvakne a zavře, i když držíš stisknutou spoušť (kvůli opětnému otevření bys musela pustit a znovu stisknout - to je to, co už nemá smysl dělat). Jinak spoušť pistole má na konci k hadici ještě zámeček - ten zacvakneš a nemusíš tu pistoli ani držet, vypne se sama. Pak pomalu pistoli vytáhneš, on z ní ještě zbytek vytéká, tak škoda to nechat vykapat na beton. A hned zašroubuj nádrž, ať někde neztratíš uzávěr.

Protože ty hlídače hladiny jsou na pumpách nastavené víceméně stejně, bude celkem nevelký rozdíl mezi typy stojanů - některé plní nádrž rychleji a některé pomaleji, tedy, než zavře a vyteče zbytek z pistole, může to dělat půl litru na nádrži, to je zhruba decka na sto km. Tu chybu určitě přežiješ, já si s ní taky hlavu nedělám.

Joan  
Jana
2011-11-28 11:10:00

Mockrát Ti děkuji, Hille, jsi zlatý, já teda budu věřit, že mně ta pistole vypne a budu špicovat uši na to cvaknutí . Já mám víčko nádrže na tenkém lanku, to bych ztratit neměla. Ten zámeček zkusím najít.

Slyšela jsem odjinud, že prázdná nádrž by auto nepoškodila (protože např. proražená nádrž přece nezruší celé auto, to je fakt), ale že bych nenastartovala. Což už je pro mě pádný argument.

Hezký den

 Hill  
Jaroslav
2011-11-28 12:27:34

To je tak: po zapnutí klíčku slyšíš tři vteřiny slabé zavrčení - to pumpa v nádrži tlakuje palivem potrubí před vstřikováním. Natlakuje a vypne. Po nastartování běží, dokud snímač polohy vaček dává impulsy, přebytek pouští přetlakový ventil zpět do nádrže.

Motor pumpy je za chodu benzínem přímo chlazený, nejspíš by se chvíli nic nestalo, kdyby nasával vzduch, ale jak dlouho, to si odhadnout netroufám. Je to tedy jeden z důvodů, proč je ručička palivoměru nastavená tak, aby se plácala kolem "E(mpty)", když máš benzínu ještě na 90-150km a její znehybnění pod značkou "E" (tedy nemáš přehled, kolik zbývá) tě žene co nejdříve k pumpě.

V manuálu výrobce se píše NEVYJÍŽDĚT NÁDRŽ DO SUCHA - nejspíš je důvodů víc, ale zatím se mi vyplatilo poslechnout.

Ahoj, Jarda

2011-11-28 13:57:21

Jeddním z důvodů je že když to už docucává zbytek, tak je tam koncentrováno hodně bordelu a lehce se zacpe sítko před čerpadlem. To se mi při zkoušení stalo něklolikrát.

2011-11-29 13:46:59

Jak je to možné, to mně budeš muset Kato vysvětlit, jak se může stát, že při přečerpání nádrže až po hrdlo může dojít k tomu, že benzín přeteče do nádoby s aktivním uhlím EVAP, když mezi nádrží a touto nádobou se nachází oddělovací ventil paliva, dále separátor paliva a par a navíc ještě kontrolní tlakový ventil nádrže ? Tos mi tedy nasadil brouka do hlavy

2011-11-29 17:25:08

Joan: tankuju taky do plne a jezdim ke stejne pumpe a navic stejny stojan a jezdim na max 500 km z plne. Co znamena ze moc casto nejezdis ze nechces plnou nadrz? Protoze za mesic 500 km das nebo ne?;) a mesic benzinu nevadi.

Mimochodem mam rekord v tankovani suzuki swift: rovnych 37 l :D pul km predpumpou sem dolila cca litr...(auto uz neodjelo ani metr)

2011-11-29 19:16:42

Též jsem tankoval do plné, u stejné pumpy a stejného stojanu, což je podle mne nejlepší způsob objektivního měření spotřeby. Konec tomu učinila srpnová příhoda s proříznutou hadicí a podojenou nádrží...

 Hill  
Jaroslav
2011-11-29 20:18:15

Tak to jsi o litr lepší, Tylo: předloni se mi zadařilo na dálnici (to mívám spotřebu tak o litr až půldruha nad dlouhodobým průměrem), kde jsem první pumpu vynechal, že tam byly fronty, povídám, to k další dá. Po 20km dlouhé stoupání k téměř pětiapůlkilometrovému tunelu, ten od půlky vede s kopce... jenže u další pumpy se stáčela cisterna a vyhrožovali hodinou až dvěma, než zase zapnou stojany, ale že k další je to 30km. To už se ručička na E dostala jen při rozjezdu.

No, bylo to o něco dál a cestou ještě další tři tunely, ale ty byly kratší (stejně bych tam nerad zůstal na suchu).

To jsem už hodně lehce jen šimral plyn a jel do 110, poslední tři nebo čtyři oblouky jsem jel osmdesátkou: jak to v nádrži šplouchlo, už to kuckalo. K pumpě jsem dojel, ale zralý na vystříhání i s potahy, nějak jsem se od nich nemohl odtrhnout

Joan  
Jana
2011-11-30 08:41:07

Tylo: Právě že moc nejezdím. Po více než deseti letech jsem sedla poprvé za volant, navíc nastává zima, mlhy, kluzko a do práce to mám 2km. Takže kvůli tomu startovat mě ani nenapadne. Takže přes zimu se trochu bojím, ale vozím s sebou už kanystr s 5litry benzínu právě podle původní myšlenky jezdit do sucha. Kamarád mi řekl, že bych už nenastartovala - Tobě se po dolití podařilo odjet? Navíc parkuji na velkém brněnském sídlišti na silnici, takže mám taky důvod obávat se stejného deliktu jako P.22

Kdybych teď natankovala plnou, tak ji vyjedu nejspíš až na jaře

2011-11-30 10:30:47

Hele,já bych to zas tak moc neprožíval. Prostě měj v nádrži pořád nějaký benzin. Nikdy nevíš,kdy budeš potřebovat vyjet - a plná to zrovna být nemusí. A pumpy jsou v Brně na každém druhém rohu.

2011-12-01 17:32:20

Hill: vážně?ja posledni 2 km jela stylem na 5 na sotva 2 tis ot. asi cca 60 s vystražnýma dokud to jelo a necukalo, pak chvili stala nez se zas nakape a pak zas kousek a takhle asi 4x nez chcipl:D a to sem to mel par metru na pumpu:O

Joan: aha tak to je plna zbytecna(ja tankuju na litry abych vedela jaky mam cca dojezd kdyz jezdim nadoraz) cili 6,12 l (100-200 km) a vzdy nuluju denni!

 Hill  
Jaroslav
2011-12-03 08:20:58

Máš pravdu, tak trochu jsem to vylepšil a kecám, Tylo: tehdy jsem zrovna žádné potahy neměl...

2011-12-03 08:42:21

Asi to nebude nič pre Joan, ale podelím sa s vami o skúsenosť. Mám Swifta Gti Mk1 a jediný raz sa mi podarilo vyjazdiť nádrž. Ostal som stáť na krajnici a keďže benzinku som tušil tak o 5 km ďalej, v nádeji som sa pokúsil naštartovať. Samozrejme nechytilo. Pri druhom pokuse som na chvíľu nechal kľúčik v druhej polohe, reku nech čerpadlo skúsi niečo nacucnúť. No a čo ma prekvapilo, čerpadlo ani nepíplo. Trochu ma to znepokojilo, no vzal som bandasku a šiel som sa prejsť. Po 1 a pol hoďky som už sedel za volantom s 5 l v nádrži. S obavou som otočil kľúčom do druhej polohy a s úľavou som začul zunenie čerpadla. Zopakoval som to ešte raz a naštartoval som. Motor do 5 s naskočil. Odvtedy neviem, či to bola náhoda, že to čerpadlo za sucha nešlo, alebo majú tieto Mk1 ochranu čerpadla proti prázdnej nádrži.

 Hill  
Jaroslav
2011-12-03 10:12:49

To první zavrčení jsi možná přeslechl a dál se nekonalo: čerpadlo tlačí po zapnutí klíčku asi 3s a vypne se. Znovu zapíná až když zapalování dává impulsy. Čili musíš klíček zapínat a vypínat.

Tedy aspoň od MkII, ale nejspíš to má i MkI


Odpovědět

1  2