Fórum - Téma


Údržba klimatizace


Fórum SX4 I Údržba klimatizace

Informace o modelu: Suzuki SX4 I


1  2  3

2012-04-20 13:09:07

Zdravím... Jsem šťastným majitelem SX4 teprve 4 měsíce a tak se snažím dohnat všechny resty předešlého majitele, aby mi co nejdéle sloužila, jsem z ní nadšený... Mám japonskou verzi GLX rok 2008 a najetých cca 34tis km... Dle servisní knihy bylo vždy auto servisované v suzuki (celkem 4x na každoroční prohlídce)...

Teď k dotazu -> dá se nějak zjistit, jestli bylo doplňované médium spolu s mazacím prvkem do okruhu klimatizace při návštěvě v servisu suzuki? Z knížky nepoznám nic, je tam jen razítko a podpis... Provádí se nějak pravidelně tento úkon v servisních intervalech? Nechce se mi právě platit 1000,- za napojení na plničku, když to předešlý majitel dělal třeba před rokem... (spojení s předchozím majitelem bohužel není možné) ... chápu dobře, že klimatizace bude chladit a nemá nějaký bezpečnostní prvek, který by jí ochránil před poškozením a zadřením ? zatím jsem zkoušel, že spojka spíná a za deště skla odmlží ...

Jde někde tedy obsah média a oleje prověřit?

Děkuji předem, Marek

2012-04-20 13:45:25

Zdravím , pokud klimatizace funguje bez problému , tak není třeba do ní zasahovat . Pokud je vše v pořádku nemělo by médium ubývat , nebo se nějak měnit . Kompresor má i svou olejovou náplň , která cirkuluje spolu s chladivem . Proto také není třeba nasazovat za 1000.- Kč. hadičky na kontrolu chlazení . Tak si s tím nelámejte hlavu.

2012-04-20 15:34:04

Tak to jsem rád ... Bylo mi totiž řečeno, že by se mělo po 2 letech právě kontrolovat stav media a oleje v okruhu aby se předešlo zadření kompresoru ... Nechci právě nic zanedbat no ... Ale pokud se tím zabývám zbytečně, tím lépe Děkuji moc ... Marek

2012-04-20 21:58:04

je to pravda, každé dva roky se kontroluje klima, ale bohužel to dělá kolega a já maximálně umím jen vyčistit klimu

2012-04-20 22:29:17

kato, prozraď mi , co na ty klimačce kontrolujete pokud funguje ? Nebo je to jenom aby se udělala čárka za kontrolu ?

2012-04-21 15:51:15

čištění a plnění....však se otoč zase a dáme řeč

2012-04-22 08:26:41

kontroluje se tlak náplně a jednou za rok by se měl vyměnit pylový filtr, včetně provedení dezinfekce

2012-04-22 11:53:48

To kato1973:

Tak ještě jednou dotaz, můžu já jako uživatel zkontrolovat nebo ověřit stav oleje a média jinak, než napojením na plničku v servisu? Díky Marek

2012-04-22 14:08:39

víceméně když klimu pustíš a funguje, tak je teoreticky vše v pořádku

2012-04-22 15:50:57

Nemůžeš nic kontrolovat , na to jsou v případě poruchy odborníci . Pokud funguje tak ani nemusíš.. a jak říká ,,kato" je vše v pořádku .

2012-04-23 17:15:32

bez plničky to nezkontroluješ a jestli tě zajímají nějaký hodnoty, tak se zeptám kolegy, páč já fakt jen zvládám jen desinfekci a výměnu filtru, ale kontrolovat by se to mělo, páč pokles tlaku může poškodit compresor a kontrolu děláme vlastně na počkání

2012-04-24 08:07:29

wallmart, stav média v klimatizaci zkontroluješ velmi snadno sám. A sice tak, že otevřeš kapotu, zapneš klimatizaci a budeš sledovat jak dlouho trvá natlakování systému. Poznáš to podle toho, že střídavě spíná elmag. spojka kompresoru společně s ventilátorem kondenzátoru klimatizace a posléze opět vypíná. Tlakování klimatizace (to jest běh tohoto ventilátoru a sepnutá spojka kompresoru) by mělo trvat cca půl minuty. Doba vypnutí také cca půl minuty.

Pokud je doba tlakování podstatně delší, značí to nízký tlak v systému.

Stejnou kontrolu ti udělají v servisu, ale tam za to zaplatíš.

Jinak pokud system klimatizace ztratí tlak, tak u tohoto provedení s elektromagnetickou spojkou (narozdíl od systémů s regulovatelným výkonem kompresoru s proměnlivým zdvihem pístů) by nemělo dojít k poškození. Řídící jednotka pozná pokles tlaku, deaktivuje spínání této elmag spojky, takže řemenice kompresoru poběží naprázdno a zelená kontrolka bude svítit přerušovaným světlem (týká se AAC - automatických klimatizací).

Kontrola a doplnění (případně výměna) média každé dva roky je jen velká blbost a záležitost kšeftu.

Pokud to funguje a má dostatečný chladící výkon a to může být klidně i deset let, tak není třeba s tím nic dělat. Jiná věc je případný náraz vozidla, kdy může dojít k uvolnění a netěsnosti nějakého spoje.

Pylový filtr si vyměníš každý rok sám a případnou dezinfekci si uděláš také sám. Tady souvisí jedno s druhým. Pokud každý rok použiješ nový filtr s aktivním uhlíkem, tak dezinfekce ani nebude potřeba.

Nejdůležitější pro správnou činnost klimatizace, je její co nejčastější používání. Olej v systému působí též jako utěsnovací prostředek. Fámy o tom, že chod klimatizace velmi zvyšuje spotřebu jsou také nesmysl. Záleží na kubatuře motoru. Možná ještě tak tříválcový půlmotor, který má sám o sobě tak malý výkon, že může stáhnout leda tak kočku z lavice, ale rozhodně ne šestnáctistovka 88 kW, a už vůbec ne motor o obsahu pět litrů a výkonu 350 k.

2012-04-24 13:14:58

Perfektní Mnohokrát Ti děkuji za vyčerpávající návod ... Pilový filtr jsem již vyměnil a na dezinfekci se chystám, už mám koupený prostředek. Hned jak to půjde provedu tento test, ale co si tak uvědomuji, spojka spíná opravdu velmi často, tak doufám že bude vše v pořádku... v autě mám automatickou klimu, mám sice ještě tu verzi 79KW, rv 2008, ale systém bude stejný a dioda při funkci svítí nepřerušovaně zeleně , takže snad ok...

Ještě jednou moc děkuji Marek

2012-04-25 17:21:06

ne ne plukovníku...náplň musí mít předepsaný tlak a vizuelně to nejde poznat

2012-04-25 18:46:15

Kato jsi uvědomělý, tlak média v klimatizačních soustavách se kontrolovat musí. Kontrolovat proto, aby se zjistilo zda nedochází k poklesu tlaku a tím k úniku média R-134a. U soustav s náplní do 3 kg každé 2 roky, u náplní 3-30 kg každý rok a u náplní nad 30 kg dvakrát ročně. Jde o nařízení evropské komise, neb médium R-134a je skleníkový plyn. Lidi to zaplatěj a unijní zmrdi si budou připadat jak prezidenti zeměkoule, přestože tato zeměkoule reprezentovaná Brazílii, Indií a Čínou se jim bude smát.

Ale suma sumárum, podstatné je zda klima v autě chladí, a to většinou chladí, neb je plněna s určitou rezervou a pokud se nejedná o auto vyrobené v pondělí, není důvod předpokládat, že roční únik je 10 %, tak jak se snaží tvrdit zákazníkům autochlaďaři, kteří potřebují aby se plnička za 150 000 zaplatila a vyplatila, a nezahálela někde v koutě dílny.

2012-04-25 19:35:54

budu aktivní a ty hodnoty sem dám

2012-04-25 19:53:25

Těch hodnot je velmi mnoho a je tam ještě více empirických závislostí, laikům nic neřeknou a odborníci to vědí.

Pro laiky jen takový vědeckopopulární příklad:

Na světě je nyní jedna miliarda automobilů. Když budeme předpokládat že 5% z nich má klimatizaci, je to 50 milionů aut. V průměrné autoklimatizaci je naplň cca 0,5 kg chladiva (obvykle R 134a), to je celkem 25 000 tun média.

Pokud by roční únik byl těch 10 %, bylo by to 2 500 tun skleníkového plynu ročně.

Zřejmě by tady už za pár let byla vlivem globálního oteplení sahara a všichni by jsme byli v řiti. Jenže to se samozřejmě nestane ani stát nemůže, i kdyby se ekoteroristé a jiná ekopakáž postavila na hlavu.

2012-06-26 07:45:45

Zdravím ... Tak dojmy:

Včera podařilo ze známosti dostat na plničku klimatizace ... Tak po 5 letech jsem byl na 60g chladiva a 3g oleje ... přitom auto nehavarované, takže do okruhu žádný zásah nebyl, klima chladila do poslední chvíle jen nedokázalo vychladit auto a neustále v AUTO režimu foukalo na plný výkon i při nastavení o 3°C nižší teploty než byla venkovní. Nové hodnoty jsou 430g chladiva a 10g oleje do okruhu a při okolní teplotě 26°C jsme se dostali na teplotu vzduchu z výdechů na 10°C při stojícím voze nastartovaném tak 3-5minut a nastavením na LOW.

Tak zvažte taky servis ať nemáte poruchu

2012-06-26 08:44:26

Hm, dobrý . A našli ti tam také místo úniku chladiva a oleje a opravili to ?? Za normálních okolností se totiž nemá kam ztratit .

2012-08-04 14:58:29

Hoši, rád bych se zapojil do diskuze o klimatizaci v SX4. Tomu, co jste rozebírali nerozumím, ale mám osobně jiný problém a s tím si nevím rady. Na kobereček spolujezdce mi kape voda z klimatizace...čistá bez jakých koliv znečisťujících stop. Bude asi ucpaný odtokový systém kondenzátu..ten by měl ústit někde do prostoru motoru či pod něj. Nevíte, jak tento odtok vyčistit.

Děkuji Ivo


Odpovědět

1  2  3