Fórum - Téma


Vířivé klapky v sání 2.0HDI 16 ventilů RHW


Fórum Grand Vitara II Vířivé klapky v sání 2.0HDI 16 ventilů RHW

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara II



2014-04-21 19:10:20

Ahoj,

u tohoto motoru se mi už podruhé opakuje závada v ovládání natáčení vířivých klapek v sání. Vždy se ulomí plastový kloub na konci táhla od podtlakového válce. Jako by ten plast vždy po asi 4 letech provozu zkřehnul a prasknul. Vířivé klapky zůstaly vždy v poloze zavřeno, čímž je omezováno plnění válců čistým vzduchem. Nevadí to při malé zátěži, ale při potřebě velkého výkonu motor začne více kouřit. Vzduchu ve válcích je málo, přesto, že turbo tlačí správně.

Udělal jsem pokus:

rukou jsem otočil hřídelku vířivých klapek do polohy otevřeno a zajistil v této poloze drátkem. Stáhnul jsem hadičku podtlaku z pístku ovládání vířivých klapek a zaslepil ji. Tím jsem docílil lepší plnění válců vzduchem bez omezování i při malé zátěži. Motor je nyní větším zdrojem NOx, což je pro ekologické cítění mnohých lidí průšvih, přesto, že má katalyzátor, ale odměnil se mi větší pružností a zátahem z malých otáček tak výrazně, že mám pocit, že jedu v jiném autě. Motoru to dělá dobře, neklepe se a neduní to v kabině, jako dříve. Jezdit na 1500 otáček na 4. rychlostní stupeň po městě rychlostí 50 km/h bylo utrpení, takže jsem jezdil na 3. stupeň ve vyšších otáčkách. Teď je to naprosto hladká jízda. Motor se netrápí a je neskutečně živý, na přidání plynu reaguje nezvykle pružně. Dávkování nafty se nezměnilo, u dieselu to funguje jinak, než u benzínového motoru.

Co s tím?

Nechat opravit, nebo neopravovat.

2014-04-21 19:53:15

Já bych to nechal tak, na nějaký ekology bych se vys..al. Ale jestli nebude problém na emisích.

2014-04-21 19:58:58

marcel:

Na emisích dieselového motoru se NOx neměří. Alespoň doposud, budoucnost může přinést změnu.

2014-04-21 21:07:46

Tak potom co řešíš? Nechal bych to tak a byl bych rád, že ten motor dobře šlape.

2014-04-22 17:39:37

marcel:

OK.

2014-05-17 07:23:19

mirekdoda: A odrazilo se to nějak na spotřebě???

2014-05-18 18:14:17

jarda33:

To zatím nemám ověřeno. Ale je dost možné, že spotřeba se sníží. Už jen z toho důvodu, že můžu jezdit po městě na 4. rychlostní stupeň a točit jen 1500 ot/min, namísto těsně nad 2000 ot/min při 3. rychlostním stupni. Motor se na ujetou vzdálenost méně často otočí a méně často dostane napapkat, ale možná dostává méně často, zato větší porce, protože je pedál plynu více přišlápnutý. Takže jistý si nejsem.

Pro mě je hlavní prioritou neskutečná pružnost v malých otáčkách.

Ani při akceleraci není nutné tolik vytáčet motor. Vždy bylo nejhorší rozjet jedničku a zařadit dvojku. Dvojka je poměrně dlouhá a těžko se při malých otáčkách sbírala, a teď? Teď se vzpamatuje okamžitě a jede, prostě má zátah.

2015-01-13 08:23:12

mirekdoda:

navážu po delší době na sebe s těmito zkušenostmi:

Jezdím trvale s otevřenými vířivými klapkami v sání. Vliv na spotřebu jsem nezaznamenal. Potvrdilo se, že motor sice dostává napapkat méně často, zato větší porce (čtvrtý převodový stupeň je těžší, než třetí stupeň pro rychlost 50 km/h). EGR ventil se při nízkých otáčkách častěji a na delší dobu otevírá a důsledkem je více sazí v sání ( po nějaké době jsem kontroloval, polohu vířivých klapek v sání a zjistil jsem, že s hřídelkou se nedá pohybovat bez násilí. Takže se domnívám, že díky sazím v sání se nějak zalepila a zatuhla hřídelka vířivých klapek.

Co mi z toho vyplývá:

Nevyplatí se jezdit dlouhodobě v nízkých otáčkách s tímhle typem motoru, ale pokud se do nich krátkodobě při průjezdu křižovatky dostanu, motor se hladce rozjíždí a nic mi v autě nedrnčí. Tvorbu nánosů sazí v sání by zpomalilo zaslepení EGR ventilu, ale tohle auto už si to umí zjistit a rozsvítí kontrolku motoru. Vracím se k jízdě na třetí převodový stupeň ve městě, hlavně kvůli ventilu EGR, vířivé klapky dále zůstávají trvale v poloze otevřeno (hlavně pro plynulý rozjezd a průjezdy křižovatkami).


Odpovědět