Fórum - Téma


Viskospojka swift gti 4x4


Fórum Swift II Viskospojka swift gti 4x4

Informace o modelu: Suzuki Swift II


1  2

2015-01-28 18:58:35

zdravim vas... kupili sme si swifta 4x4 a ked sme ho skusali tak sa zdalo ze vsetko ide ako ma... ale potom sme ho isli skusit na sneh nech sa trocha zabavime ked to je 4x4 a zadok vobec nezabera.. nevie niekto kde by mohol byt problem? neda sa to prerobit na stalu 4x4?

2015-01-28 19:32:37

nano:

Swift 4x4 je vybaven pouze viskózní mezinápravovou spojkou, jejíž trvanlivost a odolnost není zrovna moc velká.

Předělat na trvalý pohon 4x4 to nejde, leda tak na předokolku, demontáží kardanu.

Nefunkční viskózní spojka není nic neobvyklého, opravit to nejde, nová stojí dvacet tisíc

2015-01-28 19:39:25

plukovník:

fuha tak to si ma nepotesil... a ked by som zohnal prevodovku z justy-ho co je stala 4x4? bude mi pasovat na ten motor a kardan,..?

2015-01-28 22:48:56

nano: viskozni spojka u tohodle modelu je na zadním diferenciálu, ještě zkus zvednout auto na zvedák a zkus si zatočit kardanem jestli náhodou nemáš vyplou 4x4 na převodovce

2015-01-29 05:24:35

Aha. Ja ze to je v prevodovke. Auto ked som dal na zdvyhak a zaradil 1 tak som kardanom nemohol otocit. Ked som tocil predne kolesa tak sa tocili ten tie a ked zadne tak len tie...

2015-02-26 18:38:45

A je mozne prerobit tu viskospojku na stalu 4x4. Alebo pasuje diferak z necoho ineho so stalym 4x4?

2015-02-26 19:21:43

meldo98 ty maš stalou 4kolku,pokud jak piše výš da se vyřadit,ale pokud je zařazená je to stala 4kolka,suzuka použila vyskozní spojku místo mezinápravového diferaku,ma to sve výhody a nevýhody

2015-02-26 19:30:43

Nie nemam stalu 4kolu ale mam to rozbite ide mi len predny nahon. A ked citam ako to nic nevydrzi rozmyslam o nejakom idealnom rieseni. Preto by som mozno skusil tu spojku nejak urobit, ale nemam ani tusenie na aky sposob to funguje.

2015-02-26 21:58:47

meldo98:

Viskozní spojka funguje na principu zvýšení tření vlivem zahřátí při prokluzu.

Lamely jsou hermeticky uzavřeny v lázni speciálního oleje a v klidovém stavu mají určitý přítlak.

V momentě, kdy dojde k jejich prokluzování vlivem rozdílných otáček přední a zadní nápravy se olejová lázeň ohřeje, její objem a tlak se zvýší, tím se zvýší viskozní tření mezi lamelami a tedy i k většímu přenosu kroutícího momentu na zadní nápravu.

Pokud je spojka nefunkční, nic s tím dělat nejde, protože celý komplet spojky je nerozebiratelný.

Od převodovky do ní vstupuje kardan a výstup z ní je přímo do zadního diferenciálu na který je tento válcový modul upevňen.

2015-02-27 09:53:34

Hmm a mne jedna firma Renova slubila ze tu viskospojku vedia opravit. Len uz mesiac je to mesiac co sa nevozim. A neda sa ta spojka vymenit za nejaky pevny kus? Tym padom by to malo slapat stale na 4x4 ci?

2015-02-27 10:08:04

meldo98:

Za "pevný kus" se to vyměnit nedá, protože mezinápravová spojka supluje mezinápravový diferenciál a pokud tam tento komponent není, docházelo by v zatáčkách na pevném podkladu k nadměrnému namáhání rozdělovací převodovky a kardanu, které v krajním případě může vést až k jejich zničení. Nehledě k nepřiměřenému zvýšení průměrné spotřeby.

Jestli někdo dokáže spojku opravit, to nevím, ale výrobce tento nerozebiratelný modul označuje jako neopravitelný

2015-03-04 22:44:28

Takze viskospojku mi opravili zajtra to nahadzujem na auto. Pytal som sa toho mechanika ze ako je mozne ze to rozobrali a ze vyrobca udava ze to je neopravitelny a nerozoberatelny kus ale ze to vedia, ze robia aj zlozitejsie repasy. Tak zajtra som zvedavy na vysledok. Akurat skoda ze uz dosiel sneh :D

2015-03-05 06:48:24

meldo98:

A ake ze zlozitejsie repasy to robia ?

Jsi si jistý, že vzhledem k tomu problematickému vyzkoušení plné funkčnosti té spojky, se nejedná o podvod, jako v mnoha případech například u firem nabízejících takzvaný "profesionální chiptuning" ?

Jen tak pro zajímavost, kolik si za takovou repasi účtují ?

2015-03-05 09:00:54

na belene je tá vyskospojka rovnaká? dá sa to vzájomne zameniť zo swiftovou?

Podla princípu ako funguje to asi na zdviháku nezistím či funguje.... ale žeby predsa bol nejaký spôsob?

Vec sa má tak že som za pár penazí kupil baleno 4x4 kde je vybratý kardan k zadnej náprave... Ak je vyskospojka KO tak mi je zbytočné zhánať kardan, ale ak to niekto vybral iba kvôli vypnutiu zadku tak by ma to 4x4 v celku potešilo. Bývalí majitel o tom ževraj nič nevedel.

asi behnem skopčákom tam tie balená stoja rádove 200-600eur a radikálne omladím to čo mám doma, len som ešte nenašiel zeleného 1,6 kombíka 4x4 a v celku by ma zaujmal spôsob ako overiť funkciu 4x4 na kompletnom aute napr pri skušobnej jazde.

2015-03-05 12:06:59

lunek:

Funkčnost viskospojky na kompletnom aute bys možná vyzkoušel někde na válcových dynamometrech, co se používají na zkoušení brzd.

Na válce bys postavil předek a zadek lehce přibrzdil ruční brzdou. Potom bys roztočil předek a až by se viskospojka trochu zahřála a šla do záběru, zabral by zadek a předek by z válců vyskočil.

Nevím ale jestli by to fungovalo, protože válce dynamometrů mají dost nízké otáčky, takže rozdíl otáčení přední a zadní nápravy by asi nebyl dostatečný pro zahřátí a tím sevření té spojky.

Pak už zbývá jenom zařádit někde ve sněhu, nebo v blátě, ale poznat správnou funkci jde dost těžko, protože ta spojka se nedá zapnout na povel, jako třeba el.mag., nebo Haldex. Jde do záběru postupně sama, podle toho jak se zahřívá, ale pokud funguje pouze částečně, ať už zabírá málo, nebo je naopak částečně slepená a je v záběru příliš, tak poznáš prd...

2015-03-05 14:16:52

tak ak som pochopil princíp správne, tak za normálnych okolností ked všetko funguje tak ako má pri bežnej jazde kde sa všetky kolesá točia viac menej rovnako sa zadok vôbec nepripája.

Zadná náprava sa pripne až v prípade že je velký rozdiel medzi otáčkami prednej a zadnej nápravy. Napr prudký rozbeh na šotoline, jazda v snehu a pod...

alebo je to nejak ináč?

V tom prípade ak je tá vysko spojka KO tak doplnením kardanu nič nepokazím a prakticky sa nič nezmení, zadok sa proste nikdy nepripojí, akurát čo bude motor točiť o 15kg železa viac

EDIT: tým pádom sa aj baleno/swift 4x4 za normálnych okolností na ceste správa rovnako ako prednokolka?

2015-03-05 14:41:09

lunek:

Ano, chápeš to velmi správně.

Pokud připojíš kardan, mohou ale nastat dvě situace:

1. Spojka je k.o. a nepřenáší kroutící moment, potom je to opravdu pouze jako předokolka

2. Spojka je k.o. ale je zapečená. Potom částečně převádí kroutící moment stále, ale zároveň působí také jako jakási pseudo-uzávěrka mezi nápravami, což má za následek výrazné zvýšení spotřeby.

2015-03-05 15:00:36

to či je mierne zapečená by mohlo íst hádam zistitť aspon teda dle mého mínená jednoduchým testom....

Skúsim potočiť prírubou na kardane. ked sa nebude pretáčať pri kolesách na zemi tak je zapečená.

Spotrebu aj tak nemám moc ružovú na 35l benzínu spravím 450km (7.8litra/100km) ale mám deravý výfuk jak rešeto. Nejako sa k tomu nemožem dokopat cez prekopávku samuraia. Tam som dával 1,6ku z vitary a celkom dobre to funguje z feldáckym výfukom. Tak aj do balena pojdem zrejme touto cestou.

2015-03-05 15:11:29

lunek:

To si nemyslím.

Rukou tou přírubou nejspíš neotočíš ani v případě, že by byla v pořádku.

Ona je totiž častečně v záběru i v klidovém stavu. To vyplývá už z principu její funkce, kdy ke zvýšení tření potřebuje zvýšení teploty. No, a aby se mohla zahřát, musí mít určitou počáteční svornost.

V případě, že bys z toho měl opravdu tu trvalou pseudo-čtyřkolku, z důvodu totálního zapečení té spojky, tak by se ti možná spotřeba mohla zvednout klidně na nějakých 10-12 litrů.

2015-03-05 15:26:09

plukovník:

tak to rozmýšlam že ten kardan nemá cenu nejak silene zhánat. Možno časom zoženiem celé rovnaké auto z vonku a to moje prejde omladzovacou kúrou. Do esteka ešte vyše roka tak zatial to nebolí.

Každopádne díky za rozumy.


Odpovědět

1  2