Fórum - Téma


vyblikavá chybu 23


Fórum Technický koutek vyblikavá chybu 23




2010-03-17 09:15:02

zrdavim.

občas mívám problémy se startováním. ráno když je motor studený tak pokaždé chytne okamžitě. Když po chvilce vypnu motor cca 2 minuty a chci znova nastartovat tak to jde až tak na dvacátý pokus. Motor sice naskočí, ale nemůže se dostat do volnoběžných otáček. Dostane se tak na 100-200 ot./min a když se snažím jemmě přidat plyn tak chcípne. Když je motor zahřátý nebo když jedu odpoledne z práce, tak není žádný problém.

Z toho důvodu jsem zapojil diagnostický mod a vyblikalo mi to chybu 23. zkusil jsem vymazat paměť a další den to ukazovalo stejnou chybu. Snímač teploty nasávaného vzduchu přerušený nebo má zkrat na plus.

Jde mi o to, jak závadu odstranit.

Mám motor G13BA 50kW

Snímač jsem našel v airboxu pod vzd. filtrem. Snímač jsem proměřil, porovnal jsem naměřené hodnoty se snímačem z jiného auta a je v pořádku. Na jednom pinu konektoru je zem a na tom druhem mi to ukazovalo myslim 1,4k (možná mega nejsem si jistý) proti zemi

není tam těch snímaču nahodou více?

diky za rady

Venca

Hill  
Jaroslav
2010-03-17 15:21:38

Předpokládám, žes měřil čidlo, ke kterému vede šedý drát (signál) a světle zelený s černým proužkem (kostra).

Jestli to ukazuje 1,4 mega, tak to je normální svod v izolaci a hlášení 23 je v pořádku: přerušený termistor (plus se na něj normálně nemá kudy dostat, to by musely být někde mezi sebou prodřené kabely, což je málo pravděpodobné) - já jsem na tom čidle naměřil při asi 25°C odpor něco málo přes 2,1 kiloohmu.

Podotýkám, že se měří mezi vývody čidla (jeho těleso je jinak od kostry izolované), a to s odpojeným konektorem. Měřicí napětí z řídicí jednotky by totiž značně zkreslilo výsledek měření.

Zkontroluj celistvost spojení s kostrou (ten světlezelený drát s černým proužkem).

2010-03-18 00:50:17

Mám opačný problem.Volnoběh moc vysoký.Stalo se tak po výměně svíček.Dal jsem NGK V-line.Netvrdím, že za to mohou svíčky, ale tak nějak od té doby.Mám ho mezi 1200-1500ot/min.Mezi dráty čidla teploty byl naletován jakýsi odpor.Z jednoho drátu byl už upadlý, takže nebyl v činnosti.Vyndal jsem ho úplně a vyměnil čidlo z motoru, kde bylo vše ok.Volnoběh beze změny.Šroub volnoběhu jsem úplně zavřel a předstih stáhnul na 6.Teď mám volnoběh na 1100ot/min.Co Ty na to Hille, napadá Tě něco, kam kouknout?

Hill  
Jaroslav
2010-03-18 07:10:39

Dals po výměně svíček reset ECM při ohřátém motoru a následných pár kilásků na osahání motoru? Ta výměna svíček za konstrukčně odlišné může ovlivnit i hlídání volnoběhu.

Když vytočíš motor někde nad 4000 otáček a pustíš plyn, je na segmentu šperrklapky vidět, jak se zám zarazí na asi 2500, tam počká a pak zvolna dojede?

Jestli ti jako chodí motorek ovládající doraz segmentu klapky, jestli někde nevisí.

2010-03-18 07:11:31

Barvy dratu si nepamatuji. To čidlo jsem měl venku a naměřil jsem zhruba stejné hodnoty jak řikáš. Dokonce jsem ho zkusil i jemě zahřát, jestli se bude hodnota měnit. Když jsem zahříval odpor klesal a naopak, když chladl, tak vzrůstal.

k tomu čidlu vedou dva dráty a na jednom jsem naměřil kostru a na tom druhem o proti kostře nějaký odpor řádově v kilo nebo megaohmech. Takze si myslím, že s kostrou by neměl být problém.

Signál z toho čidla by měl jít přímo do řj?Pak bych mohl zkusit proměřit mezi vývody na konektorech čidla a řj.

2010-03-18 08:32:11

Nedal jsem reset.Jestli myslíš odpojení baterie.Vše se zdá že chodí normálně, akorát v otáčkách min o 500 vejš.Zkusim ten reset.To mě nenapadlo.Měl jsem nerva, jak mě to místo brždění motorem hnalo fuuurt vpřed..

2010-03-18 13:05:51

Tak jsem udělal reset a nic se nezměnilo.Vyblikáním to závadu nehlásí žádnou.Napadá Tě ještě něco, Hille?Z vysokých to padne na lece přes tisíc, tam se to odrazí jak od trampolíny a nepatrně houpe na 1500..

Hill  
Jaroslav
2010-03-18 13:52:10

Jak se otáčky po puštění plynu napřed sníží a pak začnou zvyšovat a ještě k tomu houpat (jak moc patrně?), tak bych šel po lambda-sondě. Řídicí jednotka integruje "přeskakující" signál ze sondy a doba integrace (zprůměrování) je vyšší, než rychlost sondy. Reakce sondy se časem zpomaluje - k těm změnám napětí dochází dál, proto ECM vyhodnotí, že signál ze sondy dává smysl, nerozsvítí tedy CHECK ENGINE a neohlásí poruchu. Čím pomalejší je sonda, tím víc otáčky kolísají, protože na změnu složení spalin reaguje regulace pozdě. Odchylka od správné hodnoty volnoběžných otáček s tím s velkou pravděpodobností souvisí.

2010-03-18 17:38:16

Lambda nemá vliv na otáčky, pokud je vadná, rozsvítí se CHECK a autí se zvýší spotřeba

2010-03-18 18:34:03

Hondičko zaměř se na ten potenciometr, ještě jednou zkontroluj ty podtlaky, čidla v karbci a ještě na toto

Hill  
Jaroslav
2010-03-18 20:15:41

Předpokládal jsem samozřejmě, že s poťákem se nehýbalo ani před ani po výměně svíček, že jsou v pořádku všechny hadičky v řízení emisí, a že čidla i ventily chodí.

A neposuzuj odpor mezi dráty k termistoru, na které si řídicí jednotka pouští nějaké napětí: každý ohmmetr ti tam právě vlivem toho napětí ukáže jinak nesmyslnou hodnotu (různou podle konstrukce ohmmetru), která stejně o ničem nevypovídá. Měř jen čidlo nebo napětí na něm, pokud z manuálu víš, kolik tam máš naměřit. Jinak ti zbývá jen samotný odpor čidla.

Kato, CHECK ENGINE se rozsvítí v případě, že se signál z lambdasondy nemění po delší dobu. K tomu dojde jen, když je sonda vadná, nebo odpojená. Jednotka ale nemá možnost proměřit citlivost a rychlost reakce sondy. Dokud napětí kolísá kolem stochiometrické hodnoty, jednotka chybu nevyhodí, ale reaguje buď s větším zpožděním nebo větším překmitem počtu otáček (přidává/ubírá).

2010-03-18 20:38:09

Mám teď za sebou 50km po resetu ŘJ.Otáčky volnoběhu jsou kolem 1800.Za jízdy pak padají pomajeji, když zastavím, jde to o něco rychleji.Houpne tak o sto níž, chviličku zůstanou, pak zase o sto níž a takhle až na 1200.Tam už drží mám pocit bez houpání.Když se za jízdy s kvyltem dostanu třeba na 1500, vyředím, otáčky vyskočí na 1800.Když je motor v tahu, třeba 2500ot, vyřadím, otáčky houpnou těsně pod 1500 a hned vyskočí na 1800.A tam drží poměrně dlouho.Ještě začaly nepatrné cuky při jízdě se studeným motorem.Volnoběh při studeném mi přijde vpořádku, jako dřív.Kolem 1500.Když ho nechám ohřát na místě, začne na 1500 a pomalu klesá, dle zařívání plynule na 1200.Níž ne.Prošlápnu na 3500.Houpnou na 1500 a vyskočí na 1800.Pak, jak jsem říkal, po chvilce po hupech o sto až na 1200.Snad jsem popsal výstižně.Zůobí mě zlobí, swštííík jeden.Jinak v teplém stavu jede jak šlak..

Hill  
Jaroslav
2010-03-19 09:30:03

Tak znovu přejdi všechna čidla a prověř, jestli při zavřené šperrklapce , odněkud dostává jednotka chybnou informaci - to, že při vyřazení za jízdy drží volnoběh ke 2000 otáček, to je v pořádku. Až, když padne rychlost pod 4km/h přejde do klasického řízení volnoběhu. Jo, a zkontroluj, jestli při plynovém pedálu v klidu je rozepnutý kontakt volnoběhu v potenciometru šperrklapky.

Ale napřed koukni, jestli segment šperrklapky skutečně dosedá na pohyblivý doraz motorku, když je pedál v klidu. Mělo by přitom být volné lanko plynu, nesmí táhnout! To poznáš: doraz za chvíli zaleze, ale segment napne lanko a šperrklapka nezavře úplně. Jak se ti při volnoběhu bude dělat mezi segmentem a dorazem vůle, povol lanko, jestli vůle zůstane, vyčisti šperrklapku.

2010-03-19 11:14:25

Dík za rady, Hille.Já to mám trochu jinak.Nemám servomotorek, jen čistě snímač polohy-potenciometr.Závadu jsem našel.Taková kravina a všechny s tím tady obtěžuju Vyměnil jsem lambdu, žádná změna, vyměnil jsem stímač polihy škrtící klapky a taky nic.Napadlo mě kouknout na ten prasečí ventilek.vyndal jsem ho a uvnitř nic.Takže neventilkoval.Dal jsem jiný, funkční a vše je jako dříve.Uf, ten mi dal zabrat.A aby se to nepletlo, začala lejt pumpa.To jako abych se moc nenudil Jinak všem děkuju za příspěvky a ochotu pomoci.Zejména Hillovi a Katovi.Myslím, že ohledně elektriky máme na Suzuki clubu opravdové kapacity..

2010-03-22 09:37:08

Po té co se udělalo tepleji, problémy se startováním přestaly.

jenom bych chtěl reagovat na tu lambdu. Jezdím na plyn a pokud jsem jel delší dobu konstantni rychlosti, rozsitila se kontrolka check engine. Zprvu jsem se toho lekl, že je nějaký průser, ale kdzž jsem přepl na benzin, kontrolka okamžitě zhasla. Zkusil jsem si pohrát s bohatostí směsi regulačním ventilem přivodu lpg do sání a zatím je pokoj. Neví někdo jak bych zjistil optimální nastavení bohatosti směsi? zřejmě asi nějak přes tu lambu, ne?

2010-03-24 09:05:55

Ten ventilek co má honada na foto, musí být na něj napojená hadička, nebo to nevadí když je odpojená?


Odpovědět