Fórum - Téma


Výměna oleje v difech a převodovkách


Fórum Vitara / Escudo / Sidekick I Výměna oleje v difech a převodovkách

Informace o modelu: Suzuki Vitara / Escudo / Sidekick I



2010-01-25 22:51:37

Kdo má své auto opravdu rád, po patřičných kilometrech vymění olej v diferenciálech a převodovkách. Popíši zde úskalí, která to u prastaré Vitary obnáší:

Volba oleje:

Výrobce uvádí 75W90 / GL-4 do převodovek a 80W90 / GL-5 hypoidní do diferáků. Nejlepší je plná syntetika, výrobce oleje nerozhoduje, ptal jsem se ve dvou servisech, každý tam leje něco jiného, někteří i 80W90 do starších a volnějších převodovek (vyšší viskozita / hustota oleje). Až uvidíte, co z toho vyteče, patrně vás opustí veškeré vědecké úvahy o volbách olejů a výrobců neboť bude jasné, že cokoliv tam nalejete je lepší, než to co tam bylo.

Množství oleje:

Výrobce uvádí 1,5l + 1,7l do převodovek a 1l + 2,2l do diferáků. To platí možná pro první náplň, každopádně to do diferáků nedostanete, neboť všechen starý olej nevyteče (šrouby nejsou v nejnižšším bodě). Koupil jsem poctivě 4 + 4 litry oleje, spotřeboval jsem celkem do diferáků 2,5l oleje a do převodovek 3,25l oleje, tady to sedí.

Povolení výpustných a hladinových šroubů:

Největší dřina! Na čtyřhranný otvor jsem nesehnal žádný klíč, musel jsem si ho vypilovat z většího ocelového šroubu. Je zapotřebí aby klíč měl rozměr 10x10mm, ostré hrany a poodsazený konec (viz obrázek), který se do otvoru vhodně zakousne. Na hlavu šroubu je nutné nasadit rovnoramenou Golu (klíč to vyvrátí do strany) a pak citlivě zabrat. Z celkem osmi šroubů jsem takto povolil čtyři, další čtyři jsem musel ohřát plynovým hořákem, než se to hnulo. Bez tohoto klíče si to neumím představit, udělal jsem celkem dva tvary, tento je nejlepší.

Vypouštění oleje:

Samozřejmě do kýble , ale ponechat dlouho otevřené, aby odkapalo co nejvíce starého oleje (menší znehodnocení nového oleje) - nejlépe v teple přes noc. U předního diferáku jsem zbylý starý olej vytahával spárovačkou a "vydojil" jsem ještě půl piksly od jogurtu. Poslední olej je tmavý, hustý, s vločkami kovu. Všechno ven!

Těsnění výpustných a hladinových šroubů:

Ptal jsem se ve dvou krámech po nějakém přípravku, v jednom to nevedli a v druhém zase vedli ale neměli na skladě (za 300Kč tuba). Použil jsem tedy instalatérskou teflonovou pásku (používá se údajně i pro těsnění benzinovýc hadic). Na šroub se namotají max. 2 závity pásky tak, aby byl vidět začátek a konec závitu. Nedoporučuji tam dávat závitů víc, šroub se pak "zadrhne" a při větší síle hrozí roztržení vypouštěcího hrdla. Šroub se zpočátku utahuje volně a čím je v závitu víc tak utahovací moment vzrůstá. Nedoporučuji to tam rvát "na krev", páska se v závitech rozlisuje a docela dobře těsní.

Nalévání oleje:

K nalévání oleje jsem použil původní balení oleje, do jednoho víčka jsem navrtal menší díru a zastrčil větší gumovou hadičku. Hadička musí být krátká a raději s větším vnitřním otvorem. Olej se vymačkává do hladinových otvorů, jde to úplně všude, co zbyde v plastové lahvi se pak zase slije do další plnější. Když se povolí tlak na lahev tak se nasaje vzduch a může se pokračovat ve vymačkávání. Jde to dobře. Přestat když olej z díry samovolně vytéká a zaslepit šroubem.

Tak to je vše a přeji hodně úspěchů .

2010-01-25 22:55:24

Než jsem to napsal tak to spadlo, přikládám zde obrázy.

2016-03-06 17:19:05

Výměna převodových olejů (Vitara 1,6JLX 1992) .. Chtěl bych vyměnit olej v převodovce a diferenciálech, aby to mělo nějakou kvalitu, ale ne zase za balík. Neznám ani obsah jednotlivých náplní. Prosím o radu

2016-03-06 18:00:49

delfinleo: Ahoj,

  • do převodovky: 75W90 se specifikací API GL4, ale pouze GL4 ( ne GL4+GL5, aby sis neodrovnal synchrony) asi 2,6 litru
  • do rozdělovací převodovky: totéž jako do převodovky asi 1,7 litru
  • zadní diferenciál: 80W90H (hypoidní olej) se specifikací API GL5, ale pouze GL5 (ne GL4+GL5)
  • přední diferenciál: 75W90 se specifikací API GL4+GL5, ale některé zdroje uvádí stejný olej, jako do zadního diferenciálu.

Objem náplní do diferenciálů už nevím, ale plnící otvory slouží zároveň jako kontrolní. Když plnícím otvorem začne vytékat, tak je oleje akorát.

Některé modely měly plnící otvor předního diferenciálu nízko a plnění se doporučovalo dělat se zdviženou přední nápravou o 65 (třídvéřová) a o 73 (pětidvéřová) centimetrů výše.

Moje informace ber jako informace bez záruky. Počkej, jestli se tu vyjádří někdo znalejší tohoto ročníku auta.

2016-03-06 18:15:34

Diky moc, přesně to jsem potřeboval vědět a od žádného známého automechanika jsem nedostal tak konkrétní vyčerpávající odpověď.

2016-03-06 20:41:38

Už se to tu probíralo

http://www.suzukiclub.cz/...fech-a-prevodovkach-10727

MilanT  
Milan
2016-03-06 20:47:54

marcel: Díky za odkaz. Sloučeno.

2016-03-06 21:52:33

Zdravím, měnil jsem loni na podzim. Už pár let beru z firmy EKOLUBE - nalévané oleje. Je tam široký výběr zátěžových olejů. Do převodů dávám stejný olej, včetně řízení a navijáku. Beru 10 l nalévaného oleje (trochu zůstane na dolití) Olej pumpuji čerpadlem na vrtačku. Čtyřhran 10 mm je ve velké GOLA sadě, jako redukce na menší oříšky a dá se normálně koupit. Pro snazší příští povolení zátek natři závit měděnou pastou (je dobrá na jakékoliv závity. Jo a měním cca po dvou letech.


Odpovědět