Fórum - Téma


Výměna volantové tyče Jimny


Fórum Jimny / Samurai III Výměna volantové tyče Jimny

Informace o modelu: Suzuki Jimny / Samurai III JB23 / JB33 / JB43 / JB53



2009-08-27 17:23:26

Výměna volantové tyče

Koupil jsem Jimnyho a hned zpočátku se při najetí na hrbol i na silnici,ozval kovový drnčivý zvuk těsně pod volantem.Zpočátku jsem si myslel, že je to ložisko volantu.Po několika pokusech u autoopravářů jsem zjistil, že s tím nikdo nemá zkušenost a radili vždy neurčitě.Podle jednoho to byl nějaký vyšlehaný tisícihran ve sloupku, druhý valil, že je to naražené celé i se servem a předběžná cena se šplhala do tisíců.Zkoušel jsem alespoň koupit novou tyč.Vše marné.Nikde nic.Až po několika hodně inzerátech a dotazech na všechny možné a nemožné dealery mě jich několik nabídlo starý sloupek- zřejmě z demontovaných aut.Neváhal jsem a koupil jeden za 600,-Kč.Přišlo to poštou a samozřejmě jsem měl obavy , co to bude .Naštěstí vše bylo v pořádku.

Tyč potřebovala namazat, protože ložisko bylo trochu chycené.Na tyči byl i starý zámek bez klíčů, který je přitažen třmenem a dvěma šrouby.Ty jsou ale zalamovací-jen hlava jako velký nýt..Upnul jsem to celé do svěráku a majzlíkem opatrně poklepal na okraj .Šroub povolil velice snadno a pak se dal roztočit už jen tenkou špicí, za pomoci malého kladívka.Z celé sestavy se dá zcela určitě použít konec , kde je spínání zapalování.Je to pojištěno jen jedním šroubem a po vytažení ven se jednoduše nasune na starý zámek.Pouze 2 dráty od imobilizéru se musí vytáhnout ze zásuvky a nasunout staré.

Bohužel někdo srážel volat kladivem přes závit.Ten byl proto trochu nakleplý a nešla tam matice.Po sražení hrany plochým pilníkem a pak jehlovým opatrně propilovat závit odspodu ke sražení za pomalého otáčení závitem.Po několika pilování hlavně nahoře chytla matice a pomocí oleje a opatrného tlaku se závit obnovil.Sice jsem měl závitové očko, ale to raději nikomu nedoporučuji, protože se může nasadit šikmo a je přeřízlý závit a co pak s tím?

Ještě natočit kola do přímé polohy a vyrovnat volant do polohy ,která je dle oka jako souměrná s horním krytem nad ním.

Pak následovala demontáž 2 dolních krytů pod volantem.Před tím jsem ale odšrouboval samozřejmě přívody od baterie.Je to dobře popsané v manuálu.Rozepnutí všech zásuvek, vedoucích k volantu je dílem okamžiku.Opatrně vše odsunout na bok a máte přístup k tyči.

Z boku volantu jsou proti sobě 2 šrouby.Jejich povolením se uvolní celý systém airbagu.Vedou k němu nějaké dráty.Ty jsem odpojil v zásuvkách přímo uvnitř volantu .

Volant je zajištěn maticí se závitem M12x1,75 .Po jejím vytočení se pak dal volant lehce tahem nahoru, vytáhnout.

Pak povolit 2 šrouby pod volantem.Ty drží na takových plechových kšandách nahoře volant.Dole další 2 šrouby, které zajišťují průchodku do motorového prostoru.Před tím je nutné ale zcela vytočit a odstranit šroub, který drží tisícihran ve spoji s druhou částí volantové tyče.Jinak to nejde vyndat.Šroub blokuje ještě svým tělem v drážce mezi tisícihranem na konci volantové tyče proti vytažení.

Povolením 4 šroubků souběžných s volantovou tyčí se uvolnil celý systém vypínačů. Pak je možno sundat i malý horní plastový kryt nad volantem.Nic se nemusí odepínat.Jde to přesunout přes volantovou tyč.

Starou tyč se zámkem jsem zase upnul do svěráku a následovalo opět uvolnění zlamovacích šroubů.Zde jsem jen do šroubů vyřezal novou pilkou na kov rovné drážky na šroubovák a už se to dalo po promazání ložiska molykotem namontovat na novou tyč zpět.Utáhnout 2 šrouby třmenu a je tam opět váš starý zámek.

Pak v autě namontovat zpět vypínače a utáhnout 4 šroubky,nasadit horní kryt a opatrně položit tyč do prostupu.Jeden musí držet volant a druhý mírně poklepat a zatlačit spoj tisícihranu a křížové spojky druhé volantové tyče.Pak vložit a přitáhnout šroub a je to vše spojeno.Nasadit šrouby do kšand pod volantem a šrouby na talíř prostupu.Musí tam být samozřejmě i těsnění.

Utáhnutí , po vycentrování volantu je už dílem okamžiku.Nasadit airbag a pospojovat zpět zásuvky, opatrně přitáhnout 2 šrouby ve volantu tak, aby airbag seděl rovnoměrně a je to.

Sepnutí všech zásuvek dole, opatrné urovnání drátů a nasazení krytů je už hračkou.

Za hoďku nemáte co dělat a volant jede nyní jako po másle.

A jak to vypadá ve staré volantové tyči?

Obal jsou 2 roury, jen zalisované do sebe.Pokud není spoj porušen, je to v pořádku a nedošlo k žádné deformaci.Vyndáním segrovky nahoře a sklepnutí tyče dolů uvolníte díru pro zámek a tou pak snadno vyklepnete horní ložisko .To bylo v pořádku.Nechyběla ani jedna kulička a naopak bylo ve velmi dobrém stavu.Pomůckou je háček do Z ,dlouhý jako vzdálenost od díry zámku ke konci tyče plus 10 mm a malé kladívko . Před tím ale musíte odklepat (narovnat) slabým průbojníčkem zasekané konce roury, které drží ložisko proti posunu ven.

Uvnitř je svrchu volantová tyč s dírou pro zámek a dole pěkný kus zploštělá.Ta je vložená do druhého konce zploštělé roury . Tyč s tisícihranem je pouze dole pro uchycení do křížové spojky.Jde to do sebe hodně volně a uvnitř jsou ve dvou výřezech na horní tyči na zploštění dole nějaké kroužky z plastu.To zabraňuje klepání.U mě zcela chyběly a proto klepala tyč ve zploštělé rouře jako o život.

Zcela určitě se to dá opravit.Je potřeba jen zjistit, jak to vypadalo před tím, nebo improvizovat.Lepší je ale vyměnit celou tyč.Řízení je řízení.


Odpovědět