Fórum - Téma


Vysoký volnoběh


Fórum Swift IV Vysoký volnoběh

Informace o modelu: Suzuki Swift IV



2013-02-19 14:16:45

Zdravím všechny,

mám následující problém: Suzuki Swift 1,0, r.v. 1998 (Maďar) drží během jízdy vysoký volnoběh (z kopce, při dojezdu do křižovatky). Obvykle se drží na hodnotě mezi 1300 a 1700 ot./min., nekolísá. Cca 2 vteřiny po zastavení, tedy co se přestanou točit kola, klesne na 800. Podobně se chová při jízdě se studeným motorem. Když jedu od garáže na volnoběh, tak otáčky jsou okolo 1700. Jakmile se dá auto do pohybu, klesnou na 1300. Pokud se na chvíli odpojí baterka, tak prvních 10-30 km volnoběh nezlobí (čím více se šlape na plyn, tím méně km to vydrží ok). Je pravda, že to dělá od doby, co ho mám (2005), ale včera mě to začalo vadit. ŘJ žádné chyby nehlásí. Neřešil to už někdy někdo? Za nápady budu vděčný.

Hill  
Jaroslav
2013-02-19 16:05:44

Ano, věz, že už se to tu řešilo víckrát. ŘJ nemá co hlásit, je to v pořádku, nejde o chybu, ale o vlastnost.

Zřejmě jezdíš s kopce s vyřazenou rychlostí. Tak si zapamatuj, že řídicí jednotka v normálním režimu (tedy asi tak 15 km po resetu, až si vybere a konečně uloží režim normální jízdy) drží zvýšený volnoběh vždy, když auto jede rychlostí vyšší, než 4 km/h. Přidáním plynu můžeš otáčky jen přidat, ubrat nelze.

Když takto jedeš se zařazenou rychlostí "bez plynu", samozřejmě, že otáčky neudrží na těch 1700, je zatížený motor, ale snaží se otevírat šperrklapku tak, aby udržel nejméně těch 1300. Prostě si přidává plyn - otevírá klapku a přidává vstřikovanou dávku, aniž bys šlápl na pedál.

Teprve, když klesne rychlost pod ty 4 km/h nebo úplně zastavíš, s určitým zpožděním povolí otáčky snížit na těch 800-900/min.

Podobně se tento obvod chová i po okamžitém sundání nohy s plynu (vozidlo v klidu): otáčky se zastaví na 2200-2600, po chvilce klesnou do rozsahu 1300-1700, v něm se opět zdrží a teprve pak klesnou pod 1000. Důvodů je víc (ochrana katalyzátoru a lambdasond před zanášením, ochrana snímače MAP, tedy senzoru podtlaku za vzduchovým filtrem před zničením prudkou změnou podtlaku, za jízdy s vyřazenou rychlostí a při přeřazování pak prodloužení životnosti synchronů atd.). Samozřejmě se dojížděním s vyřazeným kvaltem nic neušetříš, protože palivo se vstřikuje pořád, aby motor běžel.

Jediná situace, kdy motor nežere nic, je brždění motorem: rychlost nad 4 km/h, zařazeno, otáčky motoru nad těch 1400-1600 a plyn v klidové poloze, t.j. spínač na klapce rozpojený, klapka zavřená. Odpojí se vstřikovací ventil a spotřeba je nula. Takže lépe brzdit motorem.

Prostě je to tak schválně už z výroby.

Pravda ale je, že na to neupozorňuje návod k vozidlu (hlavně, že jsou v něm podrobně popsané blbosti jako "Jak ladit rádio", "Jak seřídit hodiny" a další...), aspoň jsem to v žádné verzi nečetl, jen to, že se nedoporučuje jezdit bez zařazené rychlosti. Proto je z toho tolik lidí zmatených a tento dotaz se tu dokola opakuje.

V servisním manuálu ty podmínky, za nichž uržuje jednotka jaké otáčky (a někdy i proč), ale popsané jsou.

http://www.suzukiclub.cz/...select=26639#message26639

http://www.suzukiclub.cz/...select=26543#message26543

http://www.suzukiclub.cz/...select=24370#message24370

a další a další...

2013-02-19 16:51:10

Přesně tak chce to podřazovat a ušetří se aji nějaká ta kačka za benzín a brzdy

2013-02-19 18:10:20

Děkuji za vyčerpávající odpověď, je to zatím první a poslední auto, se kterým se s touto vlastností setkal. Ono mi to vadí ještě z jednoho důvodu, plyn má prodlevu a blbě se mi s tím jezdí (asi jako s fabií s el. plynovým pedálem u dřívějších modelů). Lze snímač rychlosti odpojit? Asi by mě to usnadnilo ježdění.

A podle prostudovaných odpovědí to vypadá, že by se motor měl relativně hodně točit, což je v rozporu s manuálem (5. se má řadit už při 40km/h). Není někde k dispozi graf měrné spotřeby, otáček a kroutícího momentu? Docela by mě to zajímalo, protože já to točím minimálně a spotřebu mám také poměrně nízkou.

2013-02-19 18:28:11

Snímač de odpojit ale bude ti to hlásit chybu...

Hill  
Jaroslav
2013-02-19 18:46:22

Litra musíš točit, řadit pětku při 40 km/h je barbarství na vymlácení ojničáků a šál. Potřebuje aspoň o 40% vyšší otáčky, než fabka pro stejný jízdní režim. Ano, můžeš zvolnit a pak ho na pětku nechat žbrblat čtyřicítkou, ale zrychlovat z ní ne. Na to už potřebuješ trojku, abys tam měl aspoň 2600 otáček (radši 3000), když sešlápneš plyn, aby za ním šel hned. Při nižších otáčkách skutečně dlouho nereaguje (to ale není prodleva): je líný jak mrcha, klika dostává zabrat a auto nezrychluje a nezrychluje.

Na okraj: ve většině ulic města máme čtyřicítkové omezení. Nestává se, že bych tam dal čtyřku, většinu odjezdím na trojku, protože na čtyřku je motor podtočený.

Kromě toho má motor maximální výkon při 3750 otáčkách a poměrně plochou křivku krouťáku, která ale pod 2700 a nad 4500 otáček už klesá. Zvykni si tedy zrychlovat až od těch 2600 otáček a při jízdě stejnou rychlostí po rovině nenech motor točit pod 1800 otáček. A Swift ti za to bude vděčný.

Ten motor si nechá líbit vyjetí celé nádrže při 4100 otáček, což mu trvá 4 hodiny a vezme si o litr víc, než je dlouhodobý průměr spotřeby (to jede s rychlostním průměrem 120 až 124 km/h, takže místy i přes 135). Je mi ho pokaždé líto, ale neprotestuje. Ve stoupáních točí někdy i víc, protože už je na něj pětka slabá, tak tam dám čtyřku, ale stotřicítku už neudržím tak jako tak.

Prostě i to v manuálu je, že při rychlosti na spodním okraji uvedeného rozsahu se nezrychluje, ale že si musíš podřadit. Nebo jsou tam dvě hvězdičky k této poznámce, která v originálu byla v zápatí stránky, ale zmizela někde v textu při překladu a přerovnání stránek, jestli nezmizela vůbec.

Jo, a když odpojíš čidlo rychlosti, řídicí jednotka si zapíše poruchu, rozsvítí kontrolku motoru (to se dobře vyjímá na STK), ale hlavně - přestane správně fungovat systém ABS (pokud ho máš) a jednotka se vůbec začne chovat podle náhradního programu, tedy bude ve fail-safe módu.

Zvykni si zkrátka, že Swift není Fabie a, když se s ním skamarádíš, tedy ho nebudeš srovnávat s jinou značkou, natož mu vyčítat odlišnosti, a naopak ty odlišnosti přijmeš za normální, a dáš mu to, co potřebuje, bude ti věrně sloužit až do úplného zrezivění.

2013-02-19 19:36:20

Já moc dynamicky nejezdím a dodržuju limity, na plyn šlapu velmi málo, takže motor snad moc netrpí, do kopce samozřejmě řadím při vyšších otáčkách, ale na rovinkách nijak neprotestuje:) Spotřebu sleduju dlouhodobě, zkusím chvíli jezdit při vyšších otáčkách a uvidíme, kam se to posune.

Děkuji za info

2013-02-21 09:56:32

To, co popisuje Hill ohledně automaticky zvýšených volnoběžných otáčkách v případě odřazení na neutrál za jízdy platí zřejmě pouze u maloobjemových tříválců, kde absence jednoho válce má sklon k vibracím při nízkých otáčkách.

Ale rozhodně to tak nefunguje u čtyřválců (např. SX4), nebo šestiválců (např. Kizashi) a už vůbec ne u osmiválců (např. BMW). Tam je volnoběh při zahřátí na provozní teplotu pouze jeden a drží v toleranci několika málo otáček ať odřazuješ jak chceš. Trochu jinak to samozřejmě funguje u některých V-motorů s až šesti katalyzátory a až s devíti lambdasondami, ale to už je o něčem jiném

2013-02-21 11:25:52

Tak tak, je to první auto, u kterého jsem se s tím setkal, proto jsem to považoval za závadu. Jak jsem vystudoval z el. schéma, mělo by stačit odpojit náhon tachometru, protože snímač rychlosti je právě na něm. Ale dělat to nebudu.

2013-02-21 17:32:08

Ten snímač rychlosti rozhodně neodpojuj i když by bylo zajímavé vyzkoušet co všechno se rozsvítí. Tvůj model sice asi není ještě tak sofistikovaný, ale údaj o rychlosti vozidla u novějších modelů zásadně ovlivňuje např. ABS-ESP kdy k aktivaci dochází až při rychlosti nad 4 km/h, systém AIRBAG kdy k aktivaci dochází při rychlosti nad 20 km/h a systém měření vnější teploty kdy k plné funkčnosti dojde až při rychlosti nad 40 km/h. U aut s OBD ještě asi deset dalších funkcí.

Hill  
Jaroslav
2013-02-21 17:48:51

Je to ročník 1998, takže se už druhým rokem nesnímá rychlost u tachometru, snímač je na horní straně převodovky. Odpojení ohebného hřídele tachometru by to tedy stejně neřešilo.

A, samozřejmě, jak píšeš, jakákoli deaktivace čidla VSS, rozsvítí sice jen jednu kontrolku, ale kód chyby nevyblikáš, teprve na diagnostice OBDII bys vyčetl, co všechno přestalo správně fungovat. Ale skutečně toho není málo a některé z těch problémů jsou o držku, nebo aspoň o kastli svou i cizí a následné bodové ohodnocení.

2013-02-21 17:59:27

A když jsme u toho OBDII. Mám Blue-tooth diagnostiku (http://www.prlog.org/1142...d2-scanner-for-sales.html) s aplikací torque a na autě jsem ji nerozchodil. U kolegy na Ignisu r.v. 2007 to fungovalo, ale ne kompletně, např. to neukazovalo polohu klapky a některé další údaje. Máte podobnou zkušenost?


Odpovědět