Fórum - Téma


Vysoky volnobeh


Fórum Technický koutek Vysoky volnobeh




2008-04-17 20:55:20

ahoj .. mam 1,6 16V sedan .. a mam problem s vysokym volnobehom. Ked naštartujem otačky okolo 1500 po 2 minutach klesnu na 750-850. Ked je motor teply tak skor spadnu. Aj ked chodim napriklad dole kopcom na neutrale stale mam 1500 otačok a ked zastavim tak klesnu na 850. Neviete kde je chyba?

Hill  
Jaroslav
2008-04-18 14:52:33

Chyba je u tebe, mezi klávesnicí a židlí. Nejde totiž o problém, ale o vlastnost.

Kdybys prohledal starší vlákna, odpověď bys dávno našel, tak stručně:

  • studený motor má vyšší otáčky při volnoběhu (buď rád, že jen 1500, bývá to i víc), protože spalování ještě neprobíhá zcela kvalitně a při nižších otáčkách by regulace emisí způsobovala značně neklidný chod, při kterém by měla potíže se stabilitou hodnoty lambda - nebezpečí pro katalyzátor, krátkodobě mu chyba složení spalin neublíží, ale už minuta může být moc a ohřívání motoru trvá přece jen o něco déle.
  • elektronika počítá s bržděním motorem. Jezdit s vyřazenou rychlostí je neúsporné (musí stále vstřikovat palivo, zatím, co při brždění motorem se vstřikování vypne a spotřeba je nulová) a blbost vůbec - například posilovač brzd nemá čím posilovat. Navíc elektronika ví, že auto jede (dostává impulzy od tachometru). A drží vyšší otáčky, aby pak zařazení rychlosti nebyl takový kopanec do převodovky ani do motoru a řízení spalin vůbec. Když zabrzdíš, otáčky v pohodě klesnou.
  • když prošlápneš plyn a prudce pustíš, otáčky také klesají nadvakrát: napřed spadnou na asi 2000-2500 a teprve po chvilce na volnoběžné. To je kvůli tomu, že lambdasonda má nějakou konečnou rychlost reakce, tak aby motor nechcípl, než to doreguluje.

2008-04-18 17:38:15

oki Hill .. diky

2008-04-18 19:13:45

Hille mám na tebe ještě teda taky dotaz. Pokud říkáš, že ty otáčky jsou díky lambdě tak nevíš jestli to pak dělá i s čipem, který lambdu nebere v potaz? Nebo ať reaguje někdo kdo má načipováno. Díky

Hill  
Jaroslav
2008-04-18 21:22:50

Ne díky lambdě, ale KVŮLI lambdě. To je rozdíl.

To, že si program nevšímá lambdy, s tím přece nemá co dělat, to jsem snad vysvětlil jasně: regulace volnoběhu slouží k ochraně soustavy lambdasonda/katalyzátor v nestandartních provozních podmínkách, kterými studený motor i jízda na neutrál jsou.

Musel by si nevšímat teploty motoru a rychlosti vozidla. Pak by to nedělalo. Ale taky to jelo všelijak.

Aby toho nebylo dost, to protichcípací podržení otáček při prudkém uvolnění pedálu plynu neřídí ECM, ale podtlakem vysunutý doraz, na který narazí segment šperklapky. Až podtlak odezní, zacouvá zpět a dovolí šperklapce zavřít do plně volnoběžné polohy. Jistě, některé swifty na to mají motorek, tam to přes ECM jde. To jediné při ignorování lambdasondy ztrácí význam a mohlo by se vyřadit.

Nevím, jestli to vysvětluju dost srozumitelně a technicky. Jen jak to funguje.

2008-04-19 12:39:21

napriklad na felicii nie je žiadne problem s otačkami tak preto som sa pytal .. lebo je dosť blbe ked chodiš na neutrale a otačky 1500. Stojim 1500 ..zachvilku klesaju ku 1000.

Hill  
Jaroslav
2008-04-20 14:41:09

Právě jsem se s kámošem hrabal v sací soustavě ve Felicii 1,3 MPi. To je dost podstatně odlišná konstrukce, nenašel jsem nic podobného EGR (zjednodušeně recyklace emisí) ani PCV (pozitivní ventilaci skříně motoru) ani pár dalších věcí u swiftů obvyklých, řízení emisí probíhá zjevně na základě informací posbíraných jinde, ale hlavně - jinak. Co je lepší, nevím. Ale nemůžeš srovnávat nesrovnatelné.

Pro mne je podstatné, že u Swifta je to ošetřené takto a osvědčuje se to.

Mimochodem - v návodu máš napsaný seznam důvodů, proč NEJEZDIT NA NEUTRÁL. Pro nic a za nic by to tam nepsali. Já vím, zlozvyk ze stopětky, má ho kdekdo, v ní se tím dalo ušetřit, ale u Swifta naopak ušetříš, když si zvykneš jezdit s kopce se zařazenou rychlostí tak, aby motor měl aspoň těch 1500 otáček. Vypne si vstřiky a máš to zadarmo.

Aneb brzdi motorem a ušetříš. Jak palivo, tak synchrony.


Odpovědět