Fórum - Téma


Vzduchové potrubí


Fórum Swift III Vzduchové potrubí

Informace o modelu: Suzuki Swift III



2012-08-21 21:24:09

Kdo mi vysvětlí, proč je potrubí toto zkroucené a s nějakou nádobou? Je umístěno v předním blatníku pod plastovým krytem. Nebude vadit,že jsem ho vymontoval?

2012-08-22 12:19:27

a chceš jedoduchou odpověď, nebo něco složitějšího?

2012-08-24 12:31:58

Budu rád za profesionální odpověď.

2012-08-30 10:30:32

Ta nádoba (box) na fotce je rezonátor.

Rozmístěním rezonátorů u sacího potrubí je možné dosáhnout rezonance při určitých otáčkách a tím zlepšení účinnosti plnění. Jako rezonátor se zpravidla používá tzv. Helmholtzův rezonátor.

Helmholtzův rezonátor se používá již od pradávna, především v oblasti zvuku, kdy se tyto rezonátory umísťovaly do chrámů a zajišťovaly tak perfektní akustické vlastnosti. Ze současnosti stojí za zmínku např. bass-reflex u reproduktorů. Konstrukce Helmholtzova rezonátoru je velmi jednoduchá. Skládá se z uzavřeného objemu vzduchu, který je s okolím spojen pomocí trubice. V takto sestrojeném rezonátoru bude zvuk o jistých frekvencích rezonovat a bude tedy zesílen.

Protože se tlakové vlny v sání chovají přesně stejně jako zvuk, lze tento rezonátor jednoduše použít i v sacím potrubí a zesílit tak tlakové vlny při jistých otáčkách motoru (které odpovídají frekvenci zvuku).

Situaci mírně komplikuje fakt, že za Helmholtzův rezonátor lze v sacím potrubí považovat kde co. I samotné sací potrubí bez jakéhokoliv rezonátoru se totiž také chová jako Helmholtzův rezonátor, u kterého vytváří sací potrubí hrdlo a střední objem válce vytváří objem vzduchu. U moderních motorů (ale i některých starších), lze najít dva, či více rezonátorů. Celý systém se chová jako dvojitý (nebo xtý) Helmholtzův rezonátor, tvořený dvěma (nebo více) potrubími a dvěma (více) komorami.

Přidaný sériový rezonátor vnáší do systému druhou rezonanční frekvenci a křivka točivého momentu tak může mít dva vrcholy. Cílem je samozřejmě maximální rychlost vzduchu v oblasti sacího ventilu.

Je patrné, že při použití sériového rezonátoru dochází k daleko rychlejšímu naplnění válce než u sacího potrubí bez tohoto rezonátoru. Motor s takto navrženým sáním tedy bude mít lepší účinnost plnění. Časté je také použití paralelních rezonátorů, které jsou provedeny ve formě slepého potrubí a je s nimi možné dosáhnout podobných výsledků jako s rezonátory sériovými. Zde samozřejmě záleží i na umístění rezonátoru na sacím potrubí. Tento druh rezonátoru je důležitý i proto, že u čtyřválcových motorů tvoří tento rezonátor samotné sací potrubí. V okamžiku otevření jednoho ze sacích ventilů jsou ostatní sací ventily zavřené, potrubí vedoucí k ostatním válcům je tak uzavřené a tvoří určitý objem paralelního rezonátoru. Délky společného potrubí a samostatného potrubí pro právě otevřený válec definují umístění rezonátoru.

V sacím traktu je většinou použito více rezonátorů jako kombinace sériových a paralelních rezonátorů, čímž vzniká poměrně složitý celek, který je konstruktéry laděn pro určitá omezená spektra otáček.

Zjednodušeně. Vyndám-li seriové sací potrubí a nainstaluju tzv. short ram (krátké sání, velmi oblíbená tuningová záležitost), nebo cold air intake (dlouhé sání, povětšinou vyvedené do podběhu), ztratím výkon tam, kde je nastaven seriově a MOŽNÁ získám jinde. Záleží na kvalitě montovaného kitu. Nepopiratelným faktem je, že většina lidí si myslí, že po instalaci tzv. otevřeného sání auto jede lépe (placebo efekt většího kraválu), ale v praxi vím o pár lidech, kteří se sáním laborovali a dokonce měřili jejich účinnosti a utratili za to tisíce a bud zůstali u serie, nebo serii lehce modifikovali, nebo skončili u značek kitů, jejich pořízení představuje několik tisíc korun. Nebavíme se tedy o kitech za 2-3tis.

Celá problematika sání je daleko složitější. Snažil jsem se ti popsat jen funkci tohoto boxu.

2012-09-03 10:16:52

Děkuji za profesionální odpověď o tomto vzduchovém nástavci (airbox - rezonátor). Zdá se mi tento konstrukční prvek zbytečný s ohledem na spotřebu paliva, ale velkým přínosem pro výkon. Udělal jsem malé porovnání s mou dosavadní spotřebou bez namontovaného rezonátoru. Cesta z Orlové do Mohelnic na Mohelnický dostavník a zpět. Jel jsem mimo dálnice. V Autě byly dvě osoby a zavazadla (celkem cca 250kg). Ujel jsem 295km. Spotřeba 4.76l na 100km.

Spotřeba i bez tohoto rezonátoru je tedy nižší,

http://www.suzukiclub.cz/...t-gl-1376/spotreba-paliva

ale auto se mi zdá lenivější, hlavně při nižších otáčkách.

Rezonátor jsem namontoval zpět na své místo.

2012-09-07 21:49:53

a pokud si tam dám dlouhé/krátké sání, bude to mít nějáký vliv na spotřebu paliva? Jde mi teda čístě spíš o to,že hadice od sání se tam jen tak zbůhdarma "bimbá",nikde neí pevně uchycená,tak že by se to něják vylepšilo


Odpovědět