Fórum - Téma


Zadní kotoučové brzdy


Fórum Technický koutek Zadní kotoučové brzdy




2015-08-06 12:17:00

Několikrát jsem našel na fóru problém velkého volného chodu ruční brzdy, neúčinosti provozní brzdy na zadní nápravě. Bohužel rozhřešení jsem nenašel.

Též mne to potkalo. Původně jsem uvažoval o konstrukční závadě (což do jisté míry platí). Po výměně zadních kotoučů a destiček se však situace opakovala. Došel jsem k závěru, že návod k použití ruční brzdy - zdá se poněkud exotický) má své odůvodnění.

cit:" Parkovací brzdu zabrzdíte tak, že podržíte sešlápnutý brzdový pedál a páku ruční brzdy přitáhnete nahoru. Parkovací brzdu uvolníte tak, že podržíte sešlápnutý brzdový pedál, páku parkovací brzdy přitáhnete mírně nahoru, palcem stisknete tlačítko na konci páky a pak páku spustíte dolů do původní polohy." konec citátu. Vrátím se k němu později.

Upřímně řečeno, kdo to takto dělá? Většinou si vůz jen lehkým přitažením přichytíme, aby nám to někam neuteklo, nebo dokonce ji utahujeme, až když chcípnul motor. Když někde chceme při sportovní jízdě uškubnout jen zadek, je celý návod k ničemu.

A tak nám postupně v zadních brzdách roste volný chod pístků, až jednoho dne zjistíme, že to vzadu brzdí až na druhé sešlápnutí. Dílenská příručka nepomůže, obrázky se k činnosti zadní brzdy nevztahují.

Nakonec jsem došel a vyzkoušel tento návod.

Zjistíte-li, že jste vypěstoval (u mých olšových ručiček to tak je) velký volný chod zadních brzdových válečků, stačí tento postup.

Zabrzděte v klidu, při běžícím motoru několikerým sešlápnutím pedálu a (stačí 3x) zatáhněte zároveň ruční brzdu. Ponechte pedál stisknutý (silně jako když chcete fakt rychle zastavit) a několikrát úplně uvolněte ruční brzdu. Vždy ji zatahujte silou asi 20kg - jako když nesete v jedné ruce 80Ah baterku. A hle, uvedené vůle zmizí! Zkrátí se i chod ruční brzdy.

Zdůvodnění:

Čísla viz obr.

Pootočení vačkového hřídel nazdvihne tlačítkem 13 šroub 11 a přitiskne píst na brzdné destičky. Přitom, je-li dostatečný zdvih, při povolení stisknutá pružinka 9 pootočí přes destičku 12 šroub 11. (Jako u ventilů motoru). Druhá strana pružiny nemůže pootočit klícku 8 protože je ve dně ukotvena svými výstupky proti otočení.

Pokud pedálem hlavní brzdy stisknu brzdové destičky, vytvoří se větší vůle mezi vačkovým hřídel 1 tlačítkem 13 a šroubem 11, což umožní při několikerém zatažení a puštění ruční brzdy vytočení šroubu z pístku a vymezení vůle ruční brzdy. Zároveň dojde k podepření pístku, který se nevrátí o tolik při povolení provozní brzdy. K seřizování vůle by mělo docházet automaticky. Chce to ale občas poslechnout návod k použití a nejprve silně zmáčknout provozní brzdu (zahřátý volnoběžně běžící motor = vysoký podtlak) a poté zatáhnout za ruční. Při obyčejném sólovém zatažení ruční brzdy je tlak v závitu a v tlačítku vyšší, než pootáčející síla pružiny 9 – k vymezení vůle nedojde.

1. Vačkový hřídel

2. vedení vačkového hřídele

3. vačkového hřídele Páka

4. Vratná pružina vačkového hřídele

5. Třmen

6. Píst

7. Segerova podložka

8. Vnější pružinová klec

9. Pružina

10. Vnitřní podložka

11. Šroub nastavení vůle brzdy

12. Tlačná deska

13. Tlačítko šroubu

Pokud jsem chybil ve své úvaze, rozdrťte mne kritikou. Ale na rozdíl od brzd konkurence zde chybí pružný element, který by nutil pootáčení šroubu pro eliminaci provozní vůle při používání jen provozní brzdy nebo jen ruční brzdy. Proto ten exotický návod k použití.

Obrázek pochází z : http://www.autopartslib.c...parts-components-diagram/

MilanT  
Milan
2015-08-06 21:23:53

misa:

Mikoláši, tvoje vysvětlení jsem si přečetl, ale jen přečetl. Požití přemíry červeného vína a momentálně jiné starosti (jak naplnit skoro vyschlou studnu pitnou vodou...) mi nedovolují nad tím detailně hloubat. Píšeš určitě o ruční brzdě Swiftu, ale stejně "funkční" brzdu máme u SX4 - http://www.suzukiclub.cz/...select=38806#message38806

V tom vlákně píšu, že se mi zdá slabší v porovnání s jinými auty, ale je plně funkční a dostačující. Na tvojí otázku ti odpovím - ano, já to tak dělám. Prostě zabrzdím nožní brzdou a při sešlápnutém pedálu brzdy zatáhnu ruční.Mám to tak naučený stejně jako když sešlápnu spojkový pedál a zařadím rychlost. Jasně, rychlost tam jde i bez spojkového pedálu, ale proč to tak dělat?

Opačně (při odbrzdění ruční) to ale už nedělám a na pedál brzdy už nešlapu.

2015-08-07 11:27:13

milant: Milane dík za reakci!

Ano, jde o popis chování brzd Swiště sport. Jeho sportovní charakter vybízí k možnostem stylu sportovní jízdy. Na suchém hrubozrnném asfaltu skutečně jen ruční brzdou smyk zadní nápravy neuskutečním. Jak je ale jen trochu nižší koeficient tření už to po vymezení vůle jde. Přesto, že jsem dědek, frajeřinky mne už přešli, plné ovládání vozidla ve smyku považuji za moc užitečné.

Já řadím většinou jako u náklaďáku nahoru s dvojím sešlápnutím spojky na neutrálu a dolů s meziplynem. I když to má synchrony, je to k převodovce něžnější. Taky to mám naučené a pod kůží a za 47let řízení mi ještě žádná neumřela.

Úmyslně jsem příspěvek podstrčil do této části fóra, protože se domnívám, že zadní brzdná soustava je podobná ne-li úplně stejná u všech vozů Suzuki se zadními brzdnými kotouči. Viz zdroj obrázku - zde nejde o Swifta Sport.

Synovi jsem donedávna vozil vždy kubík vody týdně do studny (asi 7x), jelikož mu po vyčištění ztratila vydatnost. Nevím jak, neznám přírodní procesy studny, ale asi se zastyděla a parádně rozchodila. Ač je sucho nevídané, má vody nyní dost (už měsíc).

Toto není ale žádný návod, jen taková "příhoda z natáčení".

MilanT  
Milan
2015-08-07 19:52:59

misa: No asi takhle - SX4 je moje první auto, které má na zadku kotouče. S jinými auty (s bubny vzadu) ruční brzdou kola bloknu do smyku. Ale to je asi dáno jinou konstrukcí brzdy a činnou plochou pakny versus destičky.

Dnes jsem vyzkoušel tvojí metodu "nastavení" ruční brzdy. Změnu jsem potom nezaregistroval, ale to je asi dáno tím, že ruční zatahuju jak jsem psal - společně s nožní. Dnes jsem to opět vyzkoušel na "svém" kopečku z OBI v Kolíně. Stoupání 12 % a stačí 7. zub. A to jsem ještě nevyzkoušel 9. zub, kdy mám pocit, že bych to vyrval z podlahy. Nosil jsem před tím 20litrový kanystr benzínu a tak mám sílu 200N v ruce.

O řazení a podřazování a meziplynu jsme tady už sáhodlouze někde debatovali, ale jsem teď línej to hledat.

No a co se týká studny, tak jak není plná, tak jsem hysterickej. Nebo spíš moje drahá polovička: "nemůžu prát, nemůžu se vysprchovat, nemůžu zalít zahradu, umřeme žízní..." Místo 4 kubíků jsou ve studni dva kubíky vody a denní odběr se přes noc doplní. Ale nikdo neví kdy zaprší a kdy tahle sahara skončí.

2015-08-09 19:01:02

Další větev u které žasnu....jak bych řekl tady doma ...nao acredito...


Odpovědět