Fórum - Téma


zapalovací(žhavící) svíčky a olejové náplně+filtry


Fórum Technický koutek zapalovací(žhavící) svíčky a olejové náplně+filtry



1 ......... 3  4  5  6  7

2013-12-17 19:54:32

Díky za radu, ale mě by zajímalo, jestli není náhodou ještě nějaká lepší svíčka, která by ještě víc šetřila motor a palivo - třeba ta pro plyn, nebo ta závodní. Tu závodní bych asi vybral ale o stupeň teplejší, protože s ní nebudu závodit, ale normálně jezdit.

U 20tis km za rok u jediného halíře ušetřeného na jeden km, jsou ušetřené dvě stovky, za životnost svíček tisícovka. A to v případě, že těch halířů je víc, se už docela pěkně vyplatí, nemyslíte? A to jsem ještě nebral v úvahu, jak se zvedne životnost motoru, katalyzátorů a sond.

2013-12-17 20:14:53

autoveteran:

Lepší svíčky než ty iridia nejsou. Závodní svíčky do sériového motoru nemají žádný smysl. Do toho patří svíčky které doporučuje výrobce motoru. Správné svíčky nemohou životnost motoru, katalyzátoru a lambda sond prodloužit, ale nesprávné zkrátit ano. Pokud budou špatně pálit.

Každopádně jsou lepší iridiové než niklové, i když jsou čtyřikrát dražší, ale nečekej že to bude mít nějaký vliv na spotřebu.

2014-01-08 19:53:48

Tak ještě furt nemám ty nové svíčky...

Ale změnil jsem vzdálenost elektrod u těch Brisk Super DR15YC z těch doporučených 0,7mm na nedoporučených 1,1 tak jak to doporučují pouze pro NGK (píšou to tak v manuálu). První pozitivní efekt -. klesla spotřeba o 0,3-0,4L (přesněji to z té jedné nádrže nejsem schopen určit, ale brzo bude druhá). Druhý - motor je klidnější a nevynechává, občas ale mám pocit, že vynechá nebo pozdě zapálí když je v tahu, jenže to na rozdíl od chodu téměř naprázdno (vyhřívání, světla) nejde tak dobře poznat, třeba je to od hrbolku na asfaltu.

Funkčně oproti platinovým není rozdíl, ty pouze víc vydrží. Funkční rozdíly nastávají až s jiným tvarem jiskřiště, což je u svíček pro lamborghini (ty DOR15LGS).

2014-01-08 20:24:46

autoveteran:

Funkčně oproti platinovým rozdíl je. Platin-iridiové nejenom že podstatně víc vydrží a jsou mnohem dražší, ale mají i jiný tvar jiskřiště s velmi tenkou středovou elektrodou a s větší odskokovou vzdáleností, která se v žádném případě nesmí upravovat ani na jiskřiště sahat, nebo je čistit a to po celou dobu životnosti, která je cca 100 000 km.

Tento typ svíček výrobce důrazně doporučuje u všech nových motorů Suzuki, které nemají rozdělovač.

Hill  
Jaroslav
2014-01-09 20:47:03

autoveteran: přeskoková vzdálenost mezi kontakty má svůj fyzikální limit a, i když se momentálně může zdát, že větší délka jiskry lépe pálí, brzy se to vymstí. Existuje totiž určitá velikost průrazného napětí, při kterém spolehlivě dojde k výboji. Směs je ale pod tlakem, u zdravého motoru a plném plynu dosahuje až 9 barů, u zdravého GTi až 11 barů a podle Paschenova zákona, který platí i v prostředí směsi benzínových par se vzduchem, je zápalné napětí přímo úměrné součinu přeskokové vzdálenosti a tlaku. Zatímco tedy při atmosférickém tlaku stačí na přeskok 1 mm zhruba 3 kV (s tenkými elektrodami méně, hrany usnadňují vznik výboje, ale jeho průběh je poněkud odlišný), v prostředí směsi vzduchu s palivem, do které se navíc přivádí trochu spalin zpět, dochází snadněji k ionizaci a následnému přeskoku už při 600V-1,5 kV. V okamžiku, kdy už jiskra hoří, stačí pak k udržení výboje napětí i nižší, než 100V.

Jenže v kompresi je k zapálení výboje potřeba sedmi- až desetinásobek tohoto napětí, čili výboj přeskočí až při napětí 5-15kV !

Nezáleží na tom, jestli má svíčka vestavěný odpor nebo jaký je odpor uhlíkových kabelů, ten odpor omezuje jen maximální proud jiskry. Při vadném kabelu, jehož odpor je o řád dva vyšší, než normálně, se pak může stát, že k přeskoku dojde, ale energie jiskry nestačí k zapálení směsi. Před přeskokem svíčka nevede, těmi odpory žádný proud neteče, tedy zápalné napětí neovlivní.

V rozdělovači bývá mezi palcem a vývody přeskoková vzdálenost 0,3-0,6 mm, ale zde je atmosférický tlak, čili na rozdělovači zůstane úbytek napětí do 2000V, to je rozdíl napětí mezi vstupem kabelu od indukčky a výstupem příslušného kabelu ke svíčce. To už máme 17 kV!

Samozřejmě kontakty časem ubývají (opotřebení roste s proudem výboje, tedy použití svíček bez odporů a měděných kabelů k tomu nejen násobně zvyšuje rušení vozidlem a riziko upražení spínacího tranzistoru zapalování, ale urychluje i úbytek materiálu kontaktů svíček i palce a víčka rozdělovače). S uhlíkovými kabely zpravidla není třeba si stavu palce a víčka rozdělovače všímat prvních 200 tisíc km, s měděnými kabely a svíčkami bez odporů ovlivní spolehlivost zapalování klidně už po 50 tisících.

Ale teď to začíná být zajímavé: existuje pojem ELEKTRICKÁ PEVNOST. To je napětí, které vydrží izolační materiál dané tloušťky, než se prorazí. Pravda, zapalovací kabely mají zaručovanou odolnost do 20kV, takže určitá rezerva zbývá. Víčka rozvaděčů se testují v nejtěžších klimatických podmínkách také nejméně na 20kV.

Zvýšením přeskokové vzdálenosti na svíčce, jejíž tvar elektrod sám o sobě neusnadňuje vznik výboje, se zvyšuje také napětí potřebné k zapálení jiskry (v tom okamžiku začne svíčka odebírat proud a napětí na ní klesne). Tím se zvýší napěťové namáhání všech izolací od indukční cívky až ke svíčce, protože najednou svíčka potřebuje k zapálení napětí i přes 20 kV. Jenže to už je s úbytkem na rozělovači klidně i 22 kV, za které už žádný výrobce neručí!

Indukční cívka takové napětí dá, někam se ta magnetická energie naakumulovaná v jádru vyhnat musí, tak, když nemá žádnou zátěž, vznikne na ní takové napětí, že si tu zátěž prostě někde vytvoří. Teoreticky by na cívce mělo vzniknout nekonečné napětí, ale všude jsou konečné vzdálenosti a konečná elektrická pevnost, zkrátka vždycky někde k přeskoku dojde, případně otevře přepěťová ochrana spínacího tranzistoru a odvede tu energii už z primáru, na kterém pak nepřekročí špička nějakých 150V. To omezuje vysoké napětí na dejme tomu těch 20kV. To ale už stačí za mokra vyvolat výboj povrchovou cestou uvnitř i vně víčka rozdělovače. Ten si za chvíli vytvoří zuhelnatělou cestičku a napětí potřebné k dalšímu průrazu se snižuje, dokud neklesne pod zápalné napětí některé ze svíček. A jede se dál na tři nebo dva hrnky...

Samozřejmě jsem pro jednoduchost zanedbal tlumené kmity vznikající na rezonančním obvodu složeném z vinutí cívky a parazitních kapacit, vynechal jsem i ztráty v ohmickém odporu vinutí, v jádře indukční cívky i na konečné rychlosti rozepnutí přerušovače, které limitují maximální velikost napětí a strmost jeho nárůstu při přerušení proudu. Je-li ale celá soustava až po svíčku v pořádku, nejsou pro vysvětlení tyto ztráty důležité.

Pokud vás toto čtení nudilo, omlouvám se. Přírodní zákony však platí na Zemi vždy a všude a každý pokus s nimi vyjebat se zatím vymstil buď přímo na místě nebo někde jinde. Přesto se o to pořád někdo pokouší.

Berme jako fakt, že vývoj komponent zapalování trvá už dost přes sto let, výrobci se snaží nabídnout je v takovém poměru vlastností k ceně, aby je zákazník koupil a příště zase. Naproti tomu od zákazníka očekává, že použije jeho výrobek tak, jak má, jinak přece nemůže za nic ručit.

Tak. A teď do mě.

2014-01-10 03:16:51

Díky za rozbor. Takže abych to shrnul, protože u DR15YC je jistřiště klasicky tupé, tak proto by mělo mít těch 0,7-0,8mm, oproti NGK, které mají drážku, což usnadňuje přeskok jiskry a proto tyhle můžou mít těch 1,1mm.

Takže se někdy na to ještě podívám a modelářskou frézkou upravím tvar jiskřiště.té miklové elektrody, střed raději nechám být, aby se neuviklal.

Na tom kruovém sedle ale byl slušný nános karbonu, nemám tam dát dočasně na jednu nádrž teplejší svíčku? Samozřejmě s tím, že nebudu motor honit.

2014-01-10 07:07:22

autoveteran:

Firma NGK vyrábí všechny typy svíček, nejenom ty co mají "drážku".

Vypadá to, že ti Hill s těmi fyzikálními základy plazmového inženýrství dobře zamotal hlavu. Každopádně modelářskou frézku si nech raději na modely a experimentování se svíčkami přenech vývojářům firmy.

2014-03-02 00:08:22

Tak dámy a pánové...!

Tak jsem tam dneska dal ty svíčky DOR15LGS co se vyvíjely pro Lamborghini a jel jsem pro dceru, tak jsem pozoroval:

  • motor je už na volnoběh výrazné (fakt hodně!) tišší, jsou slyšet všecky možné zvuky, co dřív bylo schované v hluku - cvakání, šelesty, exploze - všecko čitelné a jasné
  • při jízdě je od kol slyšet nezvyklý rachot, motor je tichý a musí se jeho zvuk v tom randálu od kol hledat (80, rovina, s minimem plynu, hlučný povrch silnice).
  • i studený motor dobře táhne, nemá při tom divný zvuk studeného motoru
  • ochotněji jde do otáček
  • DR15YC co tam byly a měly najeto cca 10.000km, tak už se mi zvukové delší dobu nelíbily, po vytažení ale vypadaly předpisově.

Uvidím, co na to bude říkat nádrž.

Dcera kvitovala, že to jede nějak potichu, ale mě se i přesto zdálo, že kola řvou :D

2014-04-13 16:15:47

hill: Dobrý den

Nejsem majitel vozu Suzuki ale přečetl jsem si Váš článek o zap. svíčkách achtěl bych Vás poprosit o vyjádření k plasmovému zapalování které je nabízeno na netu. Jsem přesvedčen že by to mohlo zajímat i další členové clubu.

http://www.plasmajetignition.com/index.php

Hill  
Jaroslav
2014-04-13 18:06:38

bufík: obávám se, že jde o omyl - žádný článek o svíčkách jserm nepsal, ale to zde nebude to hlavní.

Četl jsem ty stránky a nechávám na každém, ať si udělá obrázek sám.

Neodpustím si ale podotknout, že chybí zmínka o životnosti svíček (uvědomme si, jak rychle ubývá svářecí pětka elektroda při 200A, i když, pravda, soudobost proudu je u svářečky podstatně vyšší, naproti tomu výboj výrazně kratší, než 1 ms, zapaluje už nespolehlivě bez ohledu na intenzitu, delší rozpráší elektrody velmi rychle) a o evropské homologaci. Zejména by mě zajímala z hlediska EMC... ale to nic.

2014-04-13 19:49:39

hill: já Vám děkuji za Vaší odpověd ajestli mohu rád bych Vás ještě požádal o jedno posouzení jde mě o to jestli by se zapalovací svíčka na kterou Vám posílám odkaz nedala použít pro plasmové zapalování a jak by pravdě podobně fungovala na klasickém zapalování jedná se svíčku na kterou je foto na její výrobu. Děkuji.

http://www.hho4free.com/s...0howtomakeplasmaplugs.pdf

Hill  
Jaroslav
2014-04-13 20:13:48

bufík: nerozumím tomu, proč se neobrátíte na někoho, kdo to už má vyzkoušené? Pokud vím, tak v celém Suzukiclubu se otázka jiného, než klasického, zapalování ještě neřešila.

2014-04-13 21:09:45

To je ale kravina, 200A proud, na to velmi rychle zapomeňte. Kde by se tam vzal přes ty tenké dráty, ikdyby byly z mědi a ne z uhlíku? Ty dráty mají taky nějakou indukčnost, která prostě nedovolí takovou strmost průběhu výboje.

Ta kulička, to v podstatě odpovídá tomu jak funguje DORxxLGS, vždyť to vyvíjeli pro lamborghini. Ty svíčky nejsou jenom jiné, ony jsou principiálně jiné. Elektrodová vzdálenost je sice 3mm, ale výboj je z části povrchový po izolátoru (tady vzniká něco jako plasma výboj) a z části přes směs, vzdálenost elektrod se měří od nevodivého izolátoru, nikoli od vodivé špičky (kruhová s ostrou hranou).

Pokud chcete experimentovat, tak kupte si DOR15LGS (kdo točí do 2500ot), nebo DOR14LGS pro ty kdo jezdí 140 po dálnici, to 15kám nedělá dobře, jsou už moc teplé.

2014-04-13 21:55:36

hill: na netu jsem prošel hodně diskuzi ohledně uspor benzínu ,přisávání vodiku ale vše převážně končí kdo kde napsal nějakou pravopisnou chybu prostě o ničem.pak jsem si přečetl když to není článek tak to je Váš příspěvek si myslím.Proč jsem psal právě Vám protože zkouším rozeběhnout 6.5 Hp briggs na bezínové páry studený motor nejde nastartovat ale teplý běží na páry dobře.Tak že potom co jsem si přečetl Vaš odborný příspěvek tak jsem usoudil že Vy jste to pravé ořechové.

Hill  
Jaroslav
2014-04-13 22:15:03

autoveteran: jsem rád, že to vidíme stejně. Pravda, jednapětka měď při 50 zápalech za sekundu a řekněme 1 ms trvání proudového impulsu se mezi impulsy nějakou chvíli uchladí a těch 200 A vydrží. Až na to, kabel musí být navíc důkladně stíněný, a to skutečně znamená značnou deformaci impulsu a tedy i proměnný okamžik přeskoku jiskry. A to je horší problém.

Ona totiž v kvalitě spalování není ani tak důležitá energie jiskry (případně se to dá pojistit několika zákmity na parazitních reaktancích, tedy 2-3 jiskrami), hlavně, když zapálí. Podstatně větší význam má optimální poměr směsi, načasování, komprese, tvar spalovacího prostoru a průběh hoření, které jsou určující pro průběh nárůstu tlaku na píst.

Palivové směsi je dokonce úplně jedno, jestli ji zapaluje jiskra svíčky nebo plazma.

Ale, chcete-li s tím někdo experimentovat, samozřejmě uvítáme zkušenosti.

My skeptici věříme tomu, že by to už nějaká automobilka používala jako konkurenční výhodu, má-li to nějaké.

Přiznám se: podle mne stejné placebo, jako magnety kolem palivového potrubí na 30% úsporu paliva. Když nic neušetřily, byla to vždy chyba montáže...

bufík: když motor nechytá s normálním zapalováním, bude chyba jinde, než v tom zapalování.

Jezdilo se na magneto, na alternátor s přerušovačem jezdí na Jawě 21 kominíci po Podkrkonoší dodnes, zkrátka vždycky ta jiskra musela stačit.

A ještě maličkost: ve studeném motoru se pára vysráží. Suzuki si pomáhá elektrickým předehřevem paliva EFE nejméně od roku 1989 (early fuel evaporation - obyčejné topné tělísko, které usnadní odpařování za vstřikem).

2014-04-13 22:45:12

hill: abych to upřesnil studený motor chytne na benzín normálně nechám ho chvíli běžet pak zavřu přívod benzínu a do karburatoru zasunu hadici od odpařovače benzínu motor normálně naskočí ale studený na páry ne

zapoměl jsem napsat nechám vyjet benzín z karburátoru motor zhasne a potom normálně nastartuju na benzínové páry které si motor nasává přes hadici z odpařovače.

Hill  
Jaroslav
2014-04-14 05:49:48

bufík: sice jsme už daleko od Suzuki, ale zajímalo by mne, co má tato snaha přinést za výhody?

2014-04-14 07:21:09

hill:

Nemyslím si, že nějaká dnešní automobilka experimentuje s nějakými "plazmovými" svíčkami. Myslím si dokonce, že svíčkám do budoucna není dávána jakákoliv perspektiva. Tou je spíše přímý vstřik benzínu s tlakem v distribučním systému přes 2000 barů, kdy ze zážehového motoru bude vlastně vznětový a se zapalovacími svíčkami to dopadne podobně jako s klasickými žárovkami.

Takže než masívnější zápal pomocí svíčky, automobilky spíše zřejmě řeší jak vyzrát na stále přísnější emisní limity tím, že se zvýší kompresní poměr a sníží kubatura při zachování dostatečného výkonu a nízké spotřeby.

Hill  
Jaroslav
2014-04-14 08:52:58

plukovník: ano, vývoj směřuje k lepšímu využití paliva bez ohledu na to, čím a jak se zapaluje. Rozhodně nejsem přesvědčený o tom, že dalším zvyšováním energie výboje se něco zlepší, tím míním i plazmatický výboj, ale o tom už jsem psal. Klasický zážeh proběhne v širokém rozsahu energie jiskry stejně a pak už svíčka nemá na průběh hoření vliv.

Jsem k podobným úpravám skeptický: nepokládám plazmové zapalování za cestu vpřed, prodejci téhož to určitě vidí jinak. Dobrá reklama prodává a, dokud se zákazník najde, výrobce má budoucnost.

Spíše bych ten plazmostroj zařadil do kategorie biolamp, odrušovačů geopatogenních zón, filtrů zadržujících elektrony z jaderných elektráren... zkrátka - kdo tomu věří, ať si to koupí.

2014-07-14 20:35:21

Nebudu zakládat nové téma, když i toto vlákno se vtahuje k oleji.

Vzhledem k tomu jaké teplo býva poslední dobou mne napadlo zda by nestálo za to používat Jiný olej. Pro motory M-13 je doporučený olej 5W-30. Podle příručky pro majitele je možno použít i olej10W-30 a 10W-40.

Co takhle ale zkusit 5W-40 castrol magnetec c3. Podle mazacího plánu castrolu je vhodný i pro suzuki a byla by tím zaručena mazací schopnost i při vyšších teplotách.

Co vy na to. Uvažoval o tom někdo?


Odpovědět

1 ......... 3  4  5  6  7