Fórum - Téma


zapojení subwooferu


Fórum Liana / Aerio zapojení subwooferu

Informace o modelu: Suzuki Liana / Aerio

Diskuze o vozidlu

2002 Liana / Aerio GLX 1.6

8 fotek  |  24 diskuzí

Výkon motoru 76 kW (103 PS) při 5500 ot./min. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 600 ccm (98 cui), 4-válec, 16-ventil, M16A.



2011-10-09 12:23:19

dobrej, včera jsem se pokušel zapojit sobwoofer do mé suzuki liany a za žádnou cenu jsem ho nemohl zprovoznit .. udělal jsem to tak že jsem ze zadních repráku vyvedl zvukový signál a zapojil do subwoferu. Přes chinky. Napájení standartně přez bateku a REM jsem spojil také s napájením. Když jsem zapl rádio repráky jenom zapípali a přestali hrát (mají pojistku), po té jsem subwáč zapojil přes chinky rovnou do autorádia a potom začal hrát ale tak jako že měl 2W :-D nechápu, nakonec jsem ještě zkoušel zapojit ten kabel REM do autorádia ale také nepomohlo furt to hrálo potichu jako kdyby tam nebyl .. a co je nejlepší že u PC, Hi-FI, VHS videa nebo jenom se starým wolkmenem FUNGOVAL NORMÁLNĚ ....

Nevíte někdo čím by to mohlo být ?? moc by mi to pomohlo nechce se mi věřit že jsem vyhodil tolik penez jen tak z okna ...děkuji za pomoc

Hill  
Jaroslav
2011-10-09 22:35:53

A není to tím, že na cinchích je na prstenci kostra, ale žádný vývod od autorádia k reprákům se nesmí s kostrou spojit, jinak zlikviduješ rádio, tedy v lepším případě zahovoří pojistky, ať už ty tavné nebo elektronické v rádiu?

Výkonové konce autorádií se už dlouho dělají jako můstkové, čili každy reproduktor připojuješ mezi dva zesilovače inverzně pracující. OBA VÝVODY K REPRODUKTORU JSOU VŽDY ŽIVÉ!

Spojíš-li jeden z vývodů přes cinch s kostrou, vlastně ten jeden zesilovač zkratuješ.

PC nemá můstkový výstup, ale živý drát a kostru. Hifi i VHS video jsou na tom stejně. Walkman má vlastní kostru nikde s jinou kostrou nespojenou (a to ani přes síťové tráfko), takže si ho připojuj, jak chceš.

Jestli to rádio ještě hraje, raduj se. Pokud ale ztichlo a na některém z vývodů k reproduktorům naměříš jiné napětí, než na těch ostatních (mělo by být kolem 6,5V proti kostře), povedlo se ti to upražit. Proč to nenecháš udělat někomu, kdo už nějaké to autorádio zapojil?

To rádio má cinche i jako výstupy nebo jen jako vstupy pro další zdroj signálu? V tom případě z nich dostatečný signál pro HTJ nikdy nedostaneš. Jestli jsou to výstupy, musí být možné jim v menu rádia přidat.

2011-10-09 23:03:23

Děkuji za odpověd,

Nikde to nemám spojené s kostrou a jsem si jist že jesm se nic neodpálil ...měl jsem k tomu ještě kámoše co tomu trochu víc rozumí.. rádio jsem nezapojoval jen jsem našel REM výstup z rádia a pokusil se zapojit do subwooferu ... rádio normálně hraje všechny repráky také... na rádiu jsou dva výstupy ke ketým jsem pomocí cinch kabelu připojil sobwáč a taky nic ... rádio mám Sony CDX-S2220.... možná jsem vás nepochopil ale děkuji ...předám vaší odpověd kámošovy ten jí možná pochopí ...

Hill  
Jaroslav
2011-10-10 16:02:10

Tohle rádio skutečně má výstup pro přídavný zesilovač a na modrém drátu s bílým proužkem ovládací napětí pro spínání a vypínání toho zesilovače. Ne k jeho napájení, vývod REM (remote control, čili dálkové ovládání) lze zatížit proudem jen asi 0,3A, takže zesilovač jen ovládá, ale neuživí ho! Teda necelé 3W z něj tahat můžeš, ale to je tak všechno.

K přídavnému zesilovači musíš mít přece přivedené napájení z palubní sítě, a to drátem radši tlustším, než tenčím, jištěným na začátku (odhaduji) desítkou až dvacítkou pojistkou - desítka uživí trvale zesilovač 40-50W, krátkodobě víc. Zrovna tak kostru není vhodné připojovat hned u zesilovače, ale nejlíp do stejného bodu, v němž je na kostru připojené rádio. Na svorkovnici zesilovače přece musí být pro napájení tři svorky - plus, mínus a REM.

Já vím, v návodu k rádiu o žádném napájení vnějšího zesilovače není ani slovo, dokonce není nakreslené ani ve schématu propojení přístrojů. Ale REM je skutečně jen ovládací, nikoli napájecí vodič.

Ovšem k rádiu, které umí 4x50W hudebního výkonu (podle českých měřicích metod je to trvalý sinusový výkon 4x20 až 4x25W) bych radši koukal připojit dobré reproduktory, protože pravděpodobně z rádia dostaneš větší výkon a kvalitnější zvuk, než z přídavného zesilovače, pokud není vysloveně určený k montáži do auta. Co tam vůbec máš za tu HTJ a hlavně: čím jsi ji napájel dosud? Ale ze zdroje prosím všechny údaje.

2011-10-10 16:38:24

myslím že jsme to sem nenapsal ale subwoofer je již se zesilovačem tedy aktiv. Na subwoofru jsou tři vyvody a to +,- a REM. Plus jde samozdřejmě na baterku, mínus jde také na mínus od baterky je to stejné jako bych spojil s kostru baterka je taky uzemněna. Nakonec jsem psal že jesem zkoušel zapojit i vodič REm do zesilovače subwoofru do portu REM. Takže vše jak má být. přes cinche jsem připojil sbwoofr k autorádiu a hrálo to jako kdybych to ani neměl zapojené tak 1-2W. Pak jsem zkoušel to připojit i na zadní repráky a to nešlo vubec vždy to vypadlo a nešly ani repráky ani subwáč. Možná je to autorádiem že nemá tak silné RCA výstupy. Pokud by to tím bylo jsem ochoten si koupit nové autorádio... ale jinak nevím

Hill  
Jaroslav
2011-10-10 22:56:53

Na RCA výstupech je dohodnutá úroveň 1Veff při plném výkonu a definovaném maximálním zkreslení koncáků rádia. Zde je samozřejmě závislá na nastavené hlasitosti, aby HTJ nepotřebovala regulovat zvlášť.

Ještě se můžeš podívat do menu rádia, jestli tam není volba úrovně na výstupu. A co fader, ten máš aspoň na prostředek mezi předními a zadními reproduktory?

Už jsem ti psal, že RCA cinch nesmíš připojit k reproduktorům, které nemají a nesmí mít žádný vývod spojený s kostrou, čili připojením cinche vyrobíš zkrat na kostru. Existuje ještě možnost získání signálů z reproduktorů pomocí oddělovacích transformátorů (bývaly ve starších televizích k oddělení konektoru pro magnetofon od kostry, tak vymeťte s kámošem sběrny).

A s tou zemí nemáš pravdu, ale na to přijdeš, až to rozehraješ - kastle auta nemá nulový odpor, čili místo, kde ukostříš přídavný zesilovač je důležité. Jinak se ti do signálu bude dostávat rušení z palubní sítě a ty budeš hledat, jak to odrušit, místo toho, abys rušení předešel dřív, než na té délce podlahy vznikne.

2011-10-11 17:27:45

Moc děkuju za odpovědi! tak jsem se rozhodl že si koupím nové rádio nejenom kvuli tomu subwooru ale také kvuli USB a AUX. Toto rádio má i tzv. Direct sub drive , takže umožnuje tapojení subwoofru i bez zesilovače. Doufám že s tímto rásiem už nebude problém zapojit ten subwáč... no uvidíme

Ale stále nechápu proč mi to v tom autě nehraje a všude jinde možně hraje uplně normálně... Podle mého názoru má to autorádiio slabý zvukový signál (bass) na tom novém rádiu se dá i v menu zesílit takže by neměl být problém...

nové rádio se jmenuje: Pioneer DEH-142UB

Hill  
Jaroslav
2011-10-12 08:04:03

Ještě pořád nevíme, co tam dáváš za HTJ, to se pak nedá posoudit, jestli si bude s rádiem povídat, či nebude.

2011-10-12 10:12:06

Bohužel nevím co znamená HTJ .... takže nevím co vám mám napsat !

Hill  
Jaroslav
2011-10-12 14:58:58

HTJ je normalizované označení pro hlubokotónovou jednotku (je české a je kratší, než zkrácený "subáč", i když se mu tak módně říká; konečně normalizovaný název magnetoskop se taky neujal, říká se mu video, jen Poláci mu říkali magnetowid).

Takže jsem chtěl vědět, co máš za subwoofer.

Kurňa, čeština pláče... dřív to byl chozrasčot, častušky a pěrestrojka, dnes time management, account manager, pool position, controlling, ejčár, píár, snad i koč ár...

2011-10-12 16:25:47

Děkuji za vysvětlení. Jé pravda že hodně českých výrazu se zapomíná nebo nepoužívá. Já osobně znám pouze Subwoofer... no subwoofer mám takovej levnej asi za 800 + jsem nakoupil kvalitní kabeláž. Myslel jsem že mi bude stačit nejsem jeden z těch magoru co zastaví na parkovišti otevšou auto a pusí svuj nejméně 1000W zesík a nějakej mega subwoofer... na poslech obyčejného rádia nebo hudby stačí takovejhle subwoofer myslím že je o 80W RMS... odkaz na ten subwooferje http://opera.aukro.cz/akt...w-zaruka-i1857930345.html vým že to je možná šitka ale s kámošem jsme se schodli že to bude stačit...

Hill  
Jaroslav
2011-10-12 21:29:03

No, myslím, že 16cm reproduktory už v autě máš, takže další 16cm reproduktor tomu o moc nepomůže, trochu to snad vylepší ten basreflex. Uvedený výkon 80WRMS bude odpovídat asi tak našim 35W sinus, uvnitř bude nejspíš stejný můstkový zesilovač, jaké jsou v autorádiu už čtyři (jestli v rádiu nejsou dokonce lepší).

Jak říkám, snad jen ten basreflex tam způsobí nějaký rozdíl.

Jo, těch 400W je výkon, který vydrží reproduktor po dobu 1ms (tisíciny sekundy), o výkonu zesilovače to neříká vůbec nic. Tomuto výkonu se říká P.M.P.O. (poslední moment před odpálením). To jen, abys věděl, jaká čísla to vlastně Číňani na této technice uvádějí. Ale nic si z toho nedělej, už jsem měl taky v parádě HTJ, na kterou si stěžovali, že drnčí reproduktor od dorazu k dorazu a musí se ubrat, takže ho vlastně ostatní reproduktory přeřvou. Uvnitř byl zesilovač, kterému fyzikální zákony nedovolily odevzdávat do reproduktoru víc, než asi 18W, ale rádio mělo čtyři zesilovače stejného výkonu (i když na něm bylo napsáno 4x40W, ale to platilo jen pro dvouohmové reproduktory, které v autě stejně nebyly). Zkrátka HTJ už zkreslovala, zatím, co rádio mohlo jít do ještě větší hlasitosti, protože mělo navíc o nějaký ten dB účinnější reproduktory a stačil jim pro stejnou hlasitost menší výkon - to taky dělá hodně. Reproduktoru s účinností o 6dB vyšší stačí čtvrtina výkonu zesilovače pro stejnou hlasitost.

Skutečné vlastnosti toho subáče, cos koupil, jsou křížem krážem po internetu nedostupné, jen ty prospektové údaje a ty jsou z Dálného Východu (až na pár převážně japonských firem, které je udávají podle norem platných v zemi příjemce) uváděné slušně řečeno tak, aby se to dobře prodávalo.

Ten zesilovač si nebude při plném vybuzení brát ani celých 10A, spíše do 8A, pojistka přece musí přežít při zapojení nabíjecí proud filtračních kondenzátorů v zesilovači, tak se dimenzuje tak, aby nepřežila zkrat, ale maximálního odběru zesilovače si nevšímala, vlastně jen chrání auto před požárem. Vzhledem k běžné účinnosti zesilovače do 65-75% mi vychází hudební výkon 13,5Vx8Ax70%=76W. Když hudební, předpokládá se, že nejde o souvislý signál.

Ale to tě tu zatěžuju asi něčím, cos asi nechtěl vědět, ale jen proto, abys nakonec nebyl zklamaný výsledkem. Je to deformace, trochu do toho dělám něco přes 40 let.

No, uslyšíš.

2011-10-12 21:41:46

no tak jak už jsem psal jsem s tím smířený že to není nějaký nejlepší kousek ale když jsem ho zapojil na PC tak jeho výkon je dostačující. Subwoofer podle měření odebírá místo 15A v popisu asi 2A při maximálním zatížení. Ten zesilovač jsem také rozebíral a vím že tam neni moc kvalitní tranzistor atd... no chtěl jsem ho jen aby trochu duněl a nějaké ty basy...Jinak nejsem blbej ..samosebou jsem si nemyslel že bude mít 400W výkon :-D popřípadě neměl by jste typ na nějaký lepší za přijatelnou cenu ?

Hill  
Jaroslav
2011-10-13 14:51:10

Když odebírá 2A při maximálním zatížení, má nějakých 16W sinusového výkonu.

Mám-li být upřímný, pak nejlepší subwoofer je žádný a místo něj ať si s hloubkami poradí radši kvalitní ostatní reproduktory.

Ale nemusíš mě brát vážně, já jsem ještě ze staré školy hifistů realistů - dostat z toho co nejlepší zvuk, aniž bych se proto musel zadlužit. Takže nějaká bezkyslíkatá měď, pozlacené kevlarové membrány reproduktorů či kapacitátorové kbelíky mi nic neříkají, zatím všechny, co jsem potkal, slouží jen k tahání peněz ze zákazníka, který mohl své úspory vydat rozumněji za nezřídka lepší, ale podstatně levnější zařízení, zrovna tak ale nefandím chrastítkům, a tím méně těm, které se vydávají za basovu jednotku...

Fakt nevím, který by ti stál a to. Mně za tu snahu zatím nestál žádný. A ti, kdo s tím za mnou chodili, že od toho čekali víc, a já s tím nemohl žádný zázrak udělat, mne v tom jen utvrdili.

2011-10-13 15:26:26

tak jsem se spletl proud se pak rychle zvedá takže by při maximální vykonu mohl dosáhnout odběru tak 8-9A.

Jinak děkuji za všechny odpovědi... no zjistil jsem že jsem zase koupil kšunt no kdyby to fungovalo aspoň jako to funguje mimo auto tak by mi to stačilo. Tady na forum jsem jenom chtěl zjistit jak to zapojit jestli někde neděláme chybu. No stále mi to teda příjde nelogické proč to funguje nebo teda respektive nefunguje v automobilu a přitom je zcela v pořádku. uvidíme s tím novým rádiem o víkendu ho tam namontuji.

Hill  
Jaroslav
2011-10-13 16:51:48

Tak takový proud už ukazuje na něco výkonnějšího, to už by pak byla řeč o trochu jiném rachotu. A - konečně, jestli ti to bude pro tvoje uši hrát slušně, buď rád, nemusíš nic zbytečně předraženého shánět.


Odpovědět