Fórum - Téma


Zmena smeru jazdy


Fórum Dopravní přestupky Zmena smeru jazdy



1  2

2016-09-01 11:26:38

Nepoznám znenie vyhlašky v Čechách, ale asi je to velmi podobné.

Už dopredu napišem, že blinkre dávam vždy,aj vtedy, keď to možno netreba,pre mňa je dôležité, aby som dal ostatnym najavo, čo mienim urobiť.

Smerove svetla treba zapinať " pri zmene smeru jazdy".

Ako by ste definovali zmenu smeru jazdy? Ja predpokladam, že je to činnosť, ktoru ostatní nemôžu predpokladať, napr. idem ku krajnici.

Ide mi hlavne o to, ako spravate, ak hlavna cesta zatoči napr. do prava, pokračujete po nej, ale v zakrute je odbočka vlavo. Zatočenie volantom sa neberie ako zmena smeru jazdy, lebo by sme museli blikať aj v serpentinach, a myslim si že ak idem po hlavnej pred križovatkou a zostanem na hlavnej po prejdeni križovatky, nemenil som smer jazdy.Ak by to bola zmena smeru jazdy, tak mnohí, aj keď si to neuvedomuju porušuju znenie vyhlašky, pretože takychto križovatiek je väčšina, najmä pri prejazde obcou, a nemusi to byť ostra zakruta, stači v principe aj 5 stupňová...vyhlaška nerieši uhol.

MilanT  
Milan
2016-09-01 14:09:04

alarm:

Znamení o změně směru jízdy u nás nedáváš jen při změně směru jízdy, ale taky při vybočení ze směru (objíždění), při předjíždění cyklistů (i když cyklista jede po krajnici a šířka silnice mi dovolí neměnit směr ani nevybočovat) a HLAVNĚ jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

To je přímo uvedeno v §30 - http://www.zakonycr.cz/se...ach-nekterych-zakonu.html

No a co je to změna směru jízdy? Jednak bych do toho nepletl to, jestli jedu po hlavní nebo po vedlejší komunikaci. Nic takového jsem v zákoně nenašel.

Pokud pojedu po hlavní, která zatáčí doprava a mým přímým směrem pokračuje vedlejší, tak rozhodně blikám doprava i když jedu po hlavní. Pokud bych jel přímo do vedlejší (a neměním tudíž směr jízdy), tak proč bych blikal? Nehledě k tomu, že blinkr pro jízdu rovně nikdo na autě nemá.

Pokud ale bude v té pravotočivé (hlavní) zatáčce ještě odbočka doprava do vedlejší (a já chci pokračovat po hlavní), tak bych si blikání odpustil, abych někoho zbytečně neuvedl v omyl.

A to je právě vyjádřeno tím "jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích." je to všechno o citu, o předvídání, o ohleduplnosti.

Ono samotné blikání není dogma a ostatní účastníci provozu musí dávat majzla, kam skutečně pojedu i když blikám.

Dalším specifikem jsou kruhové objezdy, ale to už bych se moc rozkecal.

A pozor, netvrdím že musím mít ve výše uvedeném pravdu a že si zákony vykládám správně. Ale snažím se jezdit čitelně pro ostatní.

2016-09-01 19:58:45

No, všetko čo si napisal, plati aj u nas. Ja davam blinker, aj keď obchadzam cyklistu a nevybočim zo svojho pruhu.

Dilema je v tom , že "Pokud bych jel přímo do vedlejší (a neměním tudíž směr jízdy), tak proč bych blikal?"

Odbočuješ vtedy vlavo z hlavnej cesty a si povinny dať prednosť v jazde protiiducim, si povinny zapnuť blinker...

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič

povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič

pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním.

Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatr-

nosť........

(2) Ak to vyžadujú .....

(3) Pred odbočovaním vpravo....

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť

v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotoro-

vým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch

a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.....

Čo ty na to?

MilanT  
Milan
2016-09-01 20:38:58

Takže tady budeš blikat doleva?

2016-09-01 21:03:09

Ak mam rešpektovať to, čo som napisal o prednosti protiiducim, tak som povinny dať blinker( to je moje vysvetlenie daneho stavu). Korešponduje to aj s mojou domnienkou, že je to zmena smeru jazdy. Samozrejme, neviem, či je spravna, preto som to sem dal...Vyhlaška, ak si všimneš, nikde nerieši tvar križovatky,či je to Y, alebo X, alebo Y v zakrute. Nikde sa nespomina uhol o ktory zmeniš vektor pohybu, takže je uplne jedno, či v Y je zakruta, alebo Y je ležalé T. Ako vodič maš dať prednosť protiiducim a dať blinker.

Ak by si neblikal, ako by vodič za tebou spozornel, a dal si odstup, lebo môžeš zastať a davať prednosť protiiducim???

MilanT  
Milan
2016-09-01 21:22:26

alarm: Řidič za mnou si musí dát odstup i bez mého blikání.

Dobře, ty říkáš že bys blikal doleva i když jedeš rovně. A jak bys blikal tady? Taky doleva?

2016-09-01 22:00:35

To je problem, ale blikal by som vlavo, davam prednosť oprotiiducim.... S tym autom za tebou...ak pôjde za tebou auto, ty nedaš " vlavo", a kvôli oprotiiducemu budeš musieť zabrzdiť, a ten za tebou ťa nedokaže ako prekažku obisť v pravo, maš ho v kufri. Nema šancu bez tvojho blinkra zabrzdiť. Ja si myslim, že si povinny dať aj v tomto pripade blinker vlavo, odbočuješ zo všetkymi naležitosťami, ktore s tym suvisia.

Edit:

Rozbor, čo urobia vodiči ak by boli na vedlajšich cestach.

Ten vlavo, ak by bol, pre toho sa nič nemení. Blinker vlavo pre neho znamena ,že ak odbočuje vpravo, môže isť, ak rovno alebo vlavo, dava prednosť.

Vodič, ktory by stal oproti na vedlajšej, po blinkri vlavo odo mňa mi musi dať prednosť, ak by som išiel vlavo, a ak pôjdem rovno, počka tri sekundy, kym prejdem. Vyhlaška k tomu hovori, že vodič na vedlajšej môže vojsť do križovatky, až keď je bezpochyby jasny umysel auta na hlavnej.

Hill  
Jaroslav
2016-09-01 22:34:54

alarm: ještě neumíš vložit oříznutý obrázek a už řešíš složitosti, na kterých se ještě neshodli právníci Ministerstva dopravy s Dopravní akademií ani instruktory autoškol.

Tak, jak bys ukazoval ty, musí ukazovat Italové, teda Taliani. U nás se vyžaduje ukazovat, když chceš vyjevit úmysl změnit směr, čili jsi povinen ukazovat, když hlavní odbočuje, ale nejsi povinen ukazovat změnu směru, když směr neměníš, i když přitom opouštíš hlavní. To je momentálně platný výklad v ČR. Když vidím, že řidič přede mnou neukazuje, musím předpokládat, že nepojede po hlavní vpravo, ale patrně zastaví, protože bude dávat přednost. Stejně, jako ve většině zemí Evropy, snad jen mimo tu Itálii.

Pokud ale vyhodnotíš situaci, že je třeba dát ostatním vědět, tak ten blinkr použij. Třeba to zrovna bude bezpečnější. Když se však něco stane a začnou se v tom hrabat advokáti pojišťovny, možná se nestihneš ani podivit, jaká to bude výfifka bez fofoly...

Předloni takto v jedné žalobě rozhodl Nejvyšší soud a zatím opačný nález nevydal. Což samozřejmě brzy nemusí být pravda, takových rozhodnutí a nálezů, která po roce zvrátil, vydal Nejvyšší soud už víc.

2016-09-01 22:47:09

Přesně tohle se řešilo na jednom fóru (bohužel to nemůžu najít). Pak tam psal nějaký maník snad z dopravky nebo prostě někdo, kdo má ty zákony na starosti a měl by je znát a blikat by se nemělo, přesně jako píše Milan (v případě kříže bys měl teda blikat jak pro směr rovně tak při doprava/doleva a to je přece nesmysl). Hodně lidí na tom téčku bliká, aby dali najevo, že ten z vedlejší nemusí čekat a může jet. Já ale pokud jsem v tomto případě ten na vedlejší, tak na nějaký blinkry nekoukám a i když proti mně bliká, tak čekám až je úplně jasný, že pojede rovně nebo bude odbočovat. Ono dokazuj pak někomu, že blikal...

2016-09-01 22:47:48

Hill:

Prečo neviem orezaný?

Nevedel som ani, že to riešil nejaký súd, len hladám riešenie..

Vychádzam z jediného princípu, ktorý je na obrazku 1..7

Od akého uhla dám smerovku ak pôjdem ďalej po hlavnej? V 1 nie, 2 je ťažko meratelna (autá nemaju povinne zabudovaný uhlomer)... a naraz v poslednom ho mám určite dať, lebo nejdem rovno ale do prava?

Kde je hranica, aby som nebol obvinený z porušenia vyhlášky, trebars so spôsobenia dopravnej nehody.

Je to čisto akademická debata, ako som v prvom príspevku napísal, blikám aj keď ma vietor vyhodí zo smeru jazdy

Jaski:

potom to ale podla mňa odporuje povinnostiam pri odbočovaní. Opúšťam hlavnu cestu (cestné teleso) a idem na druhé cestné teleso. Odbočujem teda z hlavnej cesty (to, že ten smer je rovno, nič nemení na fakte, že odbočujem z hlavnej cesty) Ak odbočujem, musím dať blinker. Ak teda neodbočujem a idem po hlavnej ďalej, nemal by som ho dať.

MilanT  
Milan
2016-09-02 07:02:34

alarm:

Sice nemáš úhloměr, ale snad víš, v jaké poloze máš kola (volant). V zákoně je jasně napsáno, že blinkr musíš dávat před započetím úkonu. Úkonem je tedy změna směru jízdy a tudíž je to jakýkoliv pohyb volantem.

A nepleť do toho neustále hlavní-vedlejší. Existují i jiné křižovatky.

Obrázek 1 - neblikám, neměním směr jízdy.

Obrázky 2 až 7 - blikám vždy (bohužel jsou mezi řidiči i tací, co neblikají, protože si myslí že když jedou po hlavní, tak ostatní řidiči to musí přeci taky vědět ).

Hill  
Jaroslav
2016-09-02 07:10:46

alarm: právě, že stále více řidičů si kupovala auta, která neměla blinkry už v základu, a báli se, že jim je dodatečně jako tuning neschválí. A nepomáhalo ani stálé přesvědčování, že blinkr je jedním z nejdůležitějších komunikačních prostředků mezi řidiči za provozu.

Proto začali v Německu i Rakousku blikání při změně směru jízdy nařizovat zákonem (například při změně jízdního pruhu na dálnici bylo doporučené, ale nepovinné, v Rakousku se nemuselo blikat ani při opouštění kruhového objezdu, teď se to doporučuje, zatímco v Německu je totéž nařízené pod pokutou). No a konečně dochází na sjednocování způsobů jízdy po Evropě, ale jde to pomalu a ztuha.

Především je to věc zdravého rozumu: blinkr použiju radši častěji, než abych jednou zapomněl, zvlášť v našich zemích, kde musím myslet i za ty ostatní, a nespoléhat na to, že se zachovají správně v každé situaci. Nevím, jak toho v Německu dosáhli, ale tam se musím starat, abych jel bezpečně sám, ostatní to dělají také. Pak ale nesmím zapomenout, že jsem v českém pohraničí či dokonce už přejel kopečky a že jsem doma. Zde takový přístup přestává být bezpečný.

A rozhodnutí soudu jsem uvedl jako jedno z mnohých, nevím, jak dalece bylo zveřejněné, šlo o více případů policií neřešených ťukanců, tedy bez protokolů, kdy pojišťovny nechtěly hradit z povinného ručení, protože jim neseděl viník.

MilanT  
Milan
2016-09-02 08:10:52

alarm: Podle tvojí logiky bych měl tady blikat doleva i když tady pojedu rovně?

Abych tedy (jak tvrdíš ty) dal najevo řidiči za mnou že dávám přednost zprava a budu zastavovat? Podle tebe bych ho měl už v kufru.

Mně je totiž jedno, jestli dávám přednost zprava (viz obrázek) nebo hlavní silnice odbočuje doprava. A jedno to musí být i tomu řidiči za mnou. Prostě v obou případech musíme dát přednost a proč bych to dával najevo nějakým blikáním doleva? To by v tý dopravě byl ještě větší bordel než je.

2016-09-02 08:24:08

milant: Podle poslední alarmovi odpovědi na mě, by se v této situaci nemělo právě blikat vůbec, ať jedeš kam chceš- jedeš pořád po vedlejší, ať jedeš kamkoli- nenastává situace, kdy opouštíš hlavní a jedeš na vedlejší či naopak.

Taky nevím o tom, že by se v autoškole učilo nějaké pravidlo "jízdy po hlavní". A kdybych teda jel z vedlejší na vedlejší, tak to platí stejně? Bez blinkru? A řidiči, co stojí na křižovatce to mají předpokládat? Zajímalo by mě, kde tohle vzniklo, že se při jízdě po hlavní nebliká. Neslyším to poprvé a už v době, kdy jsem to poprvé zaslechl majíc řidičák možná pár dní, mi to připadalo jako hovadina. Já se teda s tímhle nesetkávám. Když už někdo na hlavní nezabliká, tak proto, že většinou nebliká vůbec nikam (když pak jedu za ním).

MilanT  
Milan
2016-09-02 08:53:39

jaski: Teď jsi uhodil hřebíček na hlavičku.

Přesně, jedu pořád po vedlejší (ať už doleva, rovně nebo doprava) tak proč bych vůbec blikal, že?

To je právě ten nesmysl zakomponovat do blikání něco o hlavních a vedlejších silnicích.

Určitě jste někdy jeli za někým, kdo před najetím na kruhák bliká doprava a při jízdě na kruháku bliká doleva. Ježismarjá proč? Když už jsem trubka a neznám pravidla, tak si logicky odvodím:

  • při najíždění na kruhák sice měním směr jízdy, ale já nikam jinam než doprava jet nemůžu (je to stejný případ jako jízda zatáčkou, serpentýnama...) Věřím tomu, že někdo bude zase namítat - proč nesmím blikat když na kruhák vjíždím z vedlejší na hlavní?
  • proč bych blikal doleva při jízdě po kruháku, když neměním směr jízdy? (volant držím v jedné neměnné poloze)
  • blikám pouze při výjezdu z kruháku (měním směr jízdy - točím volantem)

2016-09-02 09:01:35

milant: Já se jednou setkal s tím, když blikal při najíždění na kruhák doleva . Přiznám se, že mě to trochu zmátlo (stejně jako můžeš jet jednosměrkou opačně, tak můžeš jet opačně i kruhák) a zároveň i vyděsilo, ale jel jsem za ním, tak jsem panice nepropadl. Nakonec to vzal ale správným směrem .

MilanT  
Milan
2016-09-02 09:08:45

jaski: Máš pravdu, s tím se taky setkávám.

Tihle "řidiči" si zase myslí, že vjetím na kruhák se zařazují ze svého pravého pruhu do levého pruhu, který je součástí kruháku. A proto ten blinkr doleva.

Právě za tyhlety trubky musíš přemýšlet a nechávat si dostatečný odstup a počkat si, co se stane.

2016-09-02 10:50:34

Jak byste řešili tuto situaci v případě stříbrného auta jedoucího z vedlejší na hlavní https://mapy.cz/zakladni?...x1IsKKV41JnKdJ8MLJtN1LPNQ ?

Já to dělám tak, že nejdřív bliknu doprava, abych dal vědět autům za mnou a když najíždím do oblouku a jsem "zároveň" s hlavní silnicí tak blikám doleva, protože ten pravý blinkr by mohl vypadat jako sjíždění ke krajnici. Sice jedu z vedlejší a musím dávat přednost a teoreticky by autům na hlavní mělo být ukradený, kam blikám (stejně jim musím dát přednost), ale zdá se mi to takhle lepší.

MilanT  
Milan
2016-09-02 11:12:28

jaski: Rozhodně bych blikal jen doprava:

  • - kdyby tam nebyl ten oblouk, ale vedlejší by se napojovala ostře, tak taky blikáš jen doprava.
  • - pokud blikáš v tom oblouku doleva, tak jsi ještě v křižovatce (mezi jejími hranicemi) a někdo by si tvoje blikání doleva mohl vysvětlit, že na poslední chvíli sis to rozmyslel a chtěl jsi jet doleva (ta křižovatka to umožňuje, není to nájezd na dálnici) a řidič jedoucí za tebou by tě mohl podjet zprava.
  • - někdo by si tvoje blikání doleva mohl vysvětlit, jako tvoje otáčení na křižovatce (což tady lze, protože to není křižovatka s řízeným provozem).

2016-09-02 22:18:11

Suhlasím s MilanT: v zákone sa nerieši hlavná a vedlajšia.

Budeš ale musieť súhlasiť, že zákon nerieši ani tvar križovatky, či je to Y,T, alebo X. Sú tam definované len všeobecné pravidla.

Idem po ceste.Prídem ku križovatke. Mám na výber dve možnosti. Odbočím ,alebo neodbočím.

1)Neodbočím a pokračujem v ceste po tom istom cestnom telese. Keďže som neodbočil, prečo by som mal zapínať smerové svetlá.

2)Odbočím napr. vlavo. Vtedy som povinný dať predosť protiiducim, čo defacto znamená, že oprotiiduci idú po ceste ROVNAKEHO VÝZNAMU, takže ak si to rozmyslím na poslednú chvilu a budem pokračovať po tejto ceste, neodbočil som.

Môžem vôbec odbočiť z HLAVNEJ cesty na HLAVNÚ cestu? ak sa teda neotáčam?

U nás sa stal prípad, keď vodič na križovatke Y s hlavnou do prava dal blinker. Išli za ním policajti, a vyhodnotili tuto situaciu ,ako zastavenie pri krajnici a začali ho predbiehať. Dosť nebezpečná situacia, ak jedno znamenie môže u ostatných evokovať rôzne úmysly.

Pokial by sa to celé riadilo tak, že jazda po tom istom cestnom telese, bez ohladu na zákruty, križovatky... by sa brala ako jazda priama bez zmeny "smeru jazdy" malo by to podla mňa lepšiu logiku.

Písali ste ,že zapínate blinkre...

Urobte jeden pokus. Poverte spolujazda, ktorý má vodičák, aby vam počítal, kolko križovatiek s vedlajšou ste prebehli bez blinkra a ani ste si to neuvedomili. ..no a potom to sem napíšte, ale pravdivo.

Dávam sem jeden obrázok. NIKTO tu nepoužíva smerové svetlá, ale podla vás vy všetci mali blikať. A takýchto prípadov je strašne vela. Už sa teším, ak budete hrať fér, na tie počty, ktoré sem napíšete, alebo pripustíte, že nie vždy zapínate smerové svetlá.


Odpovědět

1  2