Fórum - Téma


Zmena smeru jazdy


Fórum Dopravní přestupky Zmena smeru jazdy



1  2

Hill  
Jaroslav
2016-09-02 22:51:56

To není dobrý příklad křižovatky tvaru Y: tady ti jde hlavní do oblouku, vedlejší do ní vstupuje téměř kolmo k tečně. Jde o křižovatku typu T, kde se ten oblouk, kterým vede hlavní, pořád považuje za přímou jízdu.

Zde budeš blikat při odbočování z hlavní, zatímco při jízdě po hlavní ne.

A neřeš pořád hlavní/vedlejší, to s ukazováním celkem nemá nic moc společného.

Zabývej se změnou směru jízdy, která je tak podstatná, že může omezit ostatní účastníky provozu, což je samozřejmě v takovém případě povoleno. Hlavně tedy tím, jak hodláš ostatním účastníkům provozu vyjevit úmysl, zalomit ho vlevo nebo vpravo, to je jedno, aby se podle toho stihli zařídit.

 jaski
Martin Jaskevič
2016-09-02 23:21:25

alarm: Rád bych věděl, jak bys řešil všechny vzniklé situace na křižovatce níže. Z toho, co jsem se tu dozvěděl bych při jízdě vlevo po hlavní neblikal. Při jízdě rovně bych blikal doprava a doprava bych blikal i při jízdě doprava. Není to fakt trochu divný?

2016-09-03 10:59:00

Hill:

"Jde o křižovatku typu T, kde se ten oblouk, kterým vede hlavní, pořád považuje za přímou jízdu."

Pekne napísané..ale môžeš citovať znenie vyhlášky, ktorá hovorí o tom, že toto sa považuje za jazdu rovno, a ak by to bola zákruta o 3 stupne ostrejšia, tak už to trebárs neplatí.

Presne o tom píšem, zákon nerozoznáva tvar križovatky, platia všetky ustanovenia zákona o odbočovaní, prednosti v jazde, nech je zákruta pod akýmkolvek uhlom a cesta na odbočenie tiež pod akýmkolvek uhlom.

Ale naraz je to cesta "priamo". Ja môžem tvrdiť, a aj si to myslím, že keby hlavná zatočila o 90stupňov, a odbočovacia by ostala pôvodná, tiež sa jedná o cestu "priamo", a následne, nech je odbočovacia pod akýmkolvek uhlom, stále je cesta po hlavnej smer "priamo". Vyhlaška totiž nerozoznáva uhol pripojenia sa dvoch ciest, na tom sa zhodneme.

Hill:

"A neřeš pořád hlavní/vedlejší, to s ukazováním celkem nemá nic moc společného."

Práve že má, ideš po mojej ceste a nedal si blinker do prava, ...prečo? Usúdil si snaď, že to nie je zmena smeru jazdy?. Veď to je to ,čo ma zaujíma. Mám použiť smerové svetlá pri zmene smeru jazdy, a práve si napísal, že to nie je zmena smeru jazdy, ani odbočovanie, keďže si smerové svetlá nepoužil, je to podla teba jazda rovno. A sme doma.

Jaski:

Podla mňa, a ako ja chápem zákon, je to predne tak, ako si napísal.:

Ak ideš do lava, nemeníš smer jazdy, pokračuješ v jazde po tom istom cestnom telese. (aj Hill ,ak som dobre pochopil by neblikal, lebo uhlomer v aute nenosí).

Čo nastáva ak ideš rovno (vektorovo rovno):

Odbočujem z hlavnej cesty,(mením smer jazdy) som povinný dať blinker v pravo, zajsť k pravému okraju a dokončiť odbočovanie.

Čo nastáva ak ideš do prava

Odbočujem z hlavnej cesty (menim smer jazdy), som povinný dať blinker v pravo, zajsť k pravému okraju a dokončiť odbočovanie.

Možno ťa metie, že daš ten istý blinker, a môžeš sa vybrať dvomi smermi, čo môže spôsobiť nehodu.

Zákon ale práve pamätá na tieto prípady. Píše s v ňom, že vodič, ktorý dáva prednosť v jazde môže vojsť do križovatky ,až keď o úmysle vodiča idúceho po hlavnej ceste už niet pochýb.

Milan T na mojich sedem križovatiek odpovedal, že by neblikal len na prvej, Hill by možno neblikal ešte na ďalších dvoch, nakolko si myslí, že je to cesta rovno.(vyplýva z toho, že sčasti mi dáva za pravdu)

Dohodnite sa , prečo jeden z vás sa pri tej istej situacii správa tak, a druhý inak.

Hill  
Jaroslav
2016-09-03 17:32:24

alarm: kdyby všichni řešili, jestli už je poloměr oblouku silnice menší, než, aby nemuseli ukazovat, jedou-li dál po hlavní, a pak při nezměněném směru jízdy přímo na vedlejší ukazovali vlevo (i když tím nic nezkazí ani v případě, že doleva je vedlejší ještě jedna), to by se to u nás na pár týdnů všude ucpalo a, až by ty vraky odtahali, docela by se naše silnice uvolnily! Víš, kolik metrů se ujede za sekundu rozhodování?

Zbyli by jen ti, kdo nad tím nepřemýšlí, ale vidí dodatkovou tabulku s tvarem křižovatky a rovnou očekávají, že by někdo nemusel jet vpravo po hlavní, ale přímo na vedlejší, a že šlápne nejspíš na brzdu, protože bude dávat přednost někomu odnaproti, kdo po té hlavní přijíždí.

Když totiž hlavní odbočuje vpravo a já pokračuji přímo na vedlejší, zase musím vyhodnotit situaci, jestli je účelné na to upozornit, jako bych odbočoval vlevo, i když de facto pokračuji přímo, nebo ne.

Správame sa každý inak, lebo si obidvaja nepredstavujeme celkom rovnako dopravnú situáciu. Nemôžme sa zhodnúť, lebo z obrázku ťažko vyhodnotiť, koľko času má vodič za nami na vyhodnotenie situácie, to sa ukáže až v praxi a na mieste.

Pravda, na mnohých lepičov aj blinker nestačí, treba by bolo mať vzadu modrý maják.

Abych to uzavřel: žádný zákon ani vyhláška nemůže postihnout všechny dopravní situace, jen ty modelové. Zrovna tak je mnoho křižovatek, které nebudeš řešit v autoškole, ale až přímo na nich. A, když k něčemu dojde, bude záležet víc na schopnostech znalce a právníka, čí klient ten spor vyhraje.

Zajet k pravému kraji při odbočování vpravo také nejde všude (zrovna včera a předevčírem jsem po takových silnicích absolvoval přes 600 km a během minulých dvou týdnů zhruba stejně tolik - odbočka přes můstek, na kraji asfaltu dlaždice a za nimi schod tak na utržení kol či hupnutí se stráně bez svodidel, nebo na středu silnice ostrůvek zužující to vše na jeden jízdní pruh) - prostě, kdo jede za tebou, musí tu brzdu přišlápnout, aby tě nesmetl, když odbočuješ, protože odnaproti pořád něco jezdí a neobjedeš toho odbočujícího. Tady je blinkr náramně užitečný, i když jich pár přede mnou odbočovalo i bez blinkru. Jsou tací, co ukazovat nebudou. A nepatrné procento těch, co ještě nezjistili, že mají čerstvě v háji vzadu žárovku v blinkru.

Vidím, že se blížím do křižovatky, tak s tím musím počítat.

Prostě jezdi tak, abys neohrozil, pokud možno ani neomezil, ostatní účastníky silničního provozu. A počítej s tím, že některý z nich tak jet nemusí. Nakonec ani nebudeš přemýšlet nad tím, kdy blikat a kdy ne, prostě to uděláš nebo neuděláš. Podle momentální situace.

MilanT  
Milan
2016-09-03 20:21:07

alarm: "Dohodnite sa , prečo jeden z vás sa pri tej istej situacii správa tak, a druhý inak"

Nedohodneme, protože každý jsme (nejen) za volantem odpovědný za svoje chování a každá tu samou situaci bysme řešili jinak vzhledem k našim zkušenostem, dovednostem, odhadu situace, okolnostem...

A jak píše Jarda, je tu tisíce kombinací, které žádný zákon neobsahuje a je to tedy na každém z nás.

Můžeme si tu maximálně napsat a debatovat o tom, jak by to kdo řešil a to je všechno, co s tím můžeme dělat.

2016-09-03 20:36:28

Ďakujem páni za vaš čas a trpezlivosť. Nezhodli sme sa , ale to nič nemení na fakte, že chceme "prežiť" na ceste. Ja osobne, tiež niekde blikám, niekde neblikám, podla situacie a podla postavenie aut na ceste. Svojimi argumentami ste ma nepresvedčili, rovnako, ako ani ja vás

Predpisy študujem ako koníček, a rovnako, ako tento prípad, kde nie je zákonom ustanovené jednoznačné správanie sa pre všetkých,chýba mi tam ešte mnohé iné, ako napr,. definícia predbiehania v základných pojmoch. Ale s tým už začínať nebudem lebo ma zastrelíte

MilanT: máš pravdu, ale z hladiska predpisov by sme sa teoreticky mali zachovať všetci rovnako, bez ohladu na skúsenosti, odjazdené kilometre, stav vozovky stav auta. ROVNAKO.

MilanT  
Milan
2016-09-03 21:00:32

alarm: Ale vždyť je plno situací, které předpisy řeší mlhavě, benevolentně a někdy nechají řešení situací přímo na řidičích.

Třeba taková klasická křižovatka (kříž) bez rozlišení práva přednosti značkami. Sjedou se tam 4 auta ze všech 4 směrů a je jen na řidičích, jak se domluví.

Další věc je rychlost jízdy. Nikde není určena přesná rychlost jízdy, ale jen rychlosti hraniční. Někde je dokonce uvedena rychlost jen doporučená.

Těch situací jsou mraky a je opravdu jen na schopnostech a zkušenostech konkrétního řidiče. Ať už je to třeba předvídání počasí (kvůli použití zimních gum). A jinak se zachová řidič v Praze a jinak v Peci pod Sněžkou. A nemůžu předpisem striktně nařídit, že když v Peci sněží, tak v Praze musím jezdit na zimních gumách. Takže i ve stejný čas se předpisy dodržují rozdílně na dvou místech 150 km od sebe vzdálených.

Kdybysme měli v předpisech popsat všechny situace (nereálné) a všichni je striktně dodržovat, tak na silnici nebude jediný kolo.

Takže předpisy ano, ale jen jako kostru našeho chování. Jsme dospělí, svéprávní a odpovědní.


Odpovědět

1  2